Sidor

fredag, augusti 21, 2015

50 mm f/1.7

I förra inlägget resonerade jag kring vilka objektiv jag önskar äga i framtiden. Jag berättade att jag i kamerabutiken Rajala i Helsingfors bl.a. testade ett objektiv med fast brännvidd (50 mm)* och ljuskänsligheten f/1.7 (så står det i fotoinformationen).

Jag hade egentligen inte tänkt testa detta objektiv. Att objektivet var så ljuskänsligt trodde jag enbart innebar att det lämpade sig bra för fotografering i mörkare omgivningar. Den fasta brännvidden på 50 mm intresserade inte alls, eftersom jag ju själv har ett objektiv med brännvidden 18-55 mm (f/3.5-5.6). Men så kom objektivet ändå på och jag upplevde en wow-känsla. Fokuset ändrades väldigt tydligt i takt med att jag vred på objektivet. Allt runtomkring var suddigt, och fokuset flyttades framåt och bakåt. I efterhand ångrar jag att jag inte tog flera bilder så att man skulle se detta fenomen i mina bilder. Ni kan i alla fall iaktta nästa bild, se hur suddig bakgrunden är, och även föreställa er hur det skulle se ut om fokuset flyttades bakåt i bilden.


Efter att ha prövat detta objektiv stod det klart att jag definitivt vill äga ett ljuskänsligt objektiv i framtiden. Brännvidden återstår dock att se. Att fota rörliga barn med objektivet är knappast lätt, då man hela tiden skulle behöva ändra fokuset, men för stillastående motiv torde objektivet vara ypperligt.


Tagna med samma objektiv.
 Till förra inlägget hittar ni ett par kommentarer av personer med erfarenhet av liknande objektiv.

* Att ett objektiv har fast brännvidd innebär att man inte kan zooma med det. På mitt eget objektiv med brännvidden 18-55 mm innebär 18 mm att man får med ganska mycket av synfältet, medan man med 55 mm zoomar in en del av synfältet.

Inga kommentarer: