Sidor

onsdag, augusti 19, 2015

Nästa objektiv?

Den senaste tiden har jag talat med olika människor och sprungit in till några kamerabutiker för att bekanta mig med objektiv. Jag understöder inte ett levnadssätt där man spenderar hur mycket pengar som helst på objektiv, som man sedan inte använder i någon nämnvärd utsträckning. Därför vill jag tänka igenom mitt beslut.

En första orsak till varför jag inte har haft någon brådska med att köpa ett nytt objektiv är att jag har velat ta tid på mig att se vad jag gillar att fotografera och att se vilka möjligheter och begränsningar det finns med mitt objektiv. Nu börjar jag så småningom få ett hum om saken och i takt med att begränsningarna uppenbarat sig har det alltmer kliat i fingrarna att köpa ett nytt objektiv.

De kliande fingrarna är orsaken till att jag har börjat höra mig för mer om objektiv. I takt med att jag har fått mera information har jag insett att jag behöver ännu mera information innan jag fattar något beslut.

Förra veckan besökte jag kamerabutiken Rajala i Helsingfors (god betjäning, på svenska!). När jag gick in dit för att bekanta mig med objektiven trodde jag att mina val stod mellan i första hand ett telezoomobjektiv och i andra hand ett vidvinkelobjektiv. Jag har främst saknat möjligheten att zooma långt, och sedan har jag insett att många av mina bilder skulle bli häftigare med ett vidvinkelobjektiv, som har möjligheten att få in mera av sceneriet på bilden.

Inne på Rajala testade jag ett vidvinkelobjektiv samt ett ljuskänsligt (f/1.8?) objektiv med fast brännvidd (50 mm tror jag). Och jag säger bara: Woow! Inte endast vidvinkelobjektivet var häftigare än jag trodde, utan också objektivet med fast brännvidd! Jag hade förstått att bättre ljuskänslighet ger möjligheten att fota i mörkare omgivningar, men jag hade inte förstått att skärpedjupet blir kortare, dvs. att området utanför fokus blir suddigare än med mitt objektiv. Man kunde ta helt annorlunda foton med detta objektiv än med det jag äger. Angående telezoomobjektiv fick jag höra att de blir väldigt dyra ifall man vill satsa på bra ljuskänslighet, men att ett billigare objektiv med f/4 kan fungera. När jag gick ut ur Rajala såg mina tankar ut så här: I första hand vill jag ha ett vidvinkelobjektiv eller ett objektiv med fast brännvidd och god ljuskänslighet och först i tredje hand ett telezoomobjektiv.

Efter att ha informerat mig ännu lite mer inser jag att om jag vill handla smart bör jag tänka ut alla möjliga objektiv jag kan tänkas behöva i framtiden. Ifall jag endast tänker på nästa objektiv kan det hända att jag i slutändan har flera objektiv som delvis överlappar varandra. De tankar jag i nuläget har är att jag i framtiden vill äga tre objektiv förutom det jag nu äger: ett vidvinkelobjektiv typ 11-16 mm, ett ljuskänsligt (f/2.8?) zoomobjektiv med brännvidden ca 18-70 mm samt ett helt okej men inte super ljuskänsligt telezoomobjektiv med brännvidden 70-300.

Jag måste undersöka saken mera för att bli mer säker på om det här är rätta kombinationen för mig. När jag testade det ljuskänsliga objektivet med fast brännvidd förstod jag inte att man kan få ett ljuskänsligt zoomobjektiv också, så jag var lite frustrerad eftersom jag tänkte att jag aldrig kommer att klura ut vilken brännvidd jag ska ta. Men jag har upptäckt att ljuskänsliga zoomobjektiv finns, men jag skulle ännu vilja se om dessa får fram samma sudd-effekt (skärpedjup) som det objektiv jag testade vid Rajala. Orsaken till att jag vill att detta zoomobjektiv ska gå upp till 70 mm är att jag tycker mig ha läst någonstans att detta är en bra brännvidd för porträttfotografering (måste dock kontrollera informationen).

Så vid detta skede i funderingarna befinner jag mig nu. Jag kommer att skriva fler inlägg där jag befattar mig med de olika objektiven enskilt och förklarar termerna mera utförligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar mitt ljuskänsliga med fast brännvidd just på grund av känslan som det korta skärpedjupet ger, och så har jag haft nytta av det då jag jobbfotat i mörka vinterförhållanden - MEN det är lite svårhanterligt just på grund av skärpedjupet. Då jag jobbfotar finns det sällan tid för något finlir och autofokusen tycks vara mindre exakt än med mitt vanliga objektiv, och på grund av det korta skärpedjupet måste ju skärpan ligga precis rätt för att det ska bli bra. Så ska man fota snabbt är det en utmaning. Men tar man tid på sig, tar hjälp av manuell fokus (och har rätt styrka på glasögonen...) är det förstås inget problem.

Sofie sa...

Ah tack för din kommentar! Man behöver få höra nackdelarna med objektiv också! Nu kommer jag ihåg att jag faktiskt tänkte på det när jag testade objektivet med fast brännvidd, att man måste vara noga med var fokuset ligger och att det behövs tid för att ställa in det. Inte lämpligt alltså om man vill fota rörliga barn.

JJ sa...

För vår kamera har vi förutom kit-objektivet ett 50mm f/1.8, som jag faktiskt älskar. Det är utomordentligt för porträtt, samt i allmänhet för inomhusfotografering. Kombinerat med stativ, självutlösare o manuell fokus kan man nog som hobbyfotograf få otroligt skarpa bilder.Avigsidan är att 50mm zoomar ganska bra, så om man är i ett litet rum blir d svårt att få allting med i fotografiet.
Gällande teleobjektiv (som vi inte har), så behövs det ju oftast utomhus där ljuset är bättre, och därför tror jag att man klarar sig helt ok med större öppning i stil med f/4. Å andra sidan brukar d ju sägas att en bra fotograf klarar sig med mindre zoom och rör istället på sig mera :)
Men vidvinkelbojektiv e nog va vi sku behöva...

Sofie sa...

Va kul JJ att du trivs med ert objektiv med fast brännvidd! Det var helt otroligt att få använda en sådan i nån minut! :P ... Jo, visst är det så att man borde röra sig mer och inte alltid kräva ett zoomobjektiv. Men ofta tror jag ändå att det är med zoom när man vill fota något på väldigt långt håll, t.ex. om man inte har möjlighet att komma till det avstånd från motivet som man önskar.

Får se vad vårt och ert nästa objektiv blir. Det sku nog vara intressant med vidvinkel!