Sidor

tisdag, augusti 25, 2015

Vidvinkelobjektiv

Att vidvinkelobjektiv gynnar de som gillar att fotografera landskap visste jag. Men jag tänkte ändå att jag, med mitt objektiv som börjar vid 18 mm, klarade mig ganska bra. Tills jag såg en fotoblogg där ett vidvinkelobjektiv användes. Då förstod jag att det är något extra med dessa objektiv.

Jag nämnde redan att jag i Helsingfors besökte kamerabutiken Rajala, och att jag där fick testa ett vidvinkelobjektiv. I detta inlägg tänkte jag jämföra bilder som jag tog med mitt eget objektiv (brännvidden 18 mm) och bilder som jag tog med vidvinkelobjektivet (brännvidden 11 mm).

Vi kan börja med den bild där jag tycker att skillnaden inte märks så tydligt. Mest för att bilden är så intetsägande. Men om du kollar noga kommer du att se att skillnaden är ganska stor. Jag presenterar alltid bilderna tagna med mitt eget objektiv först.

18 mm.
11 mm.
Sedan tog jag en bild rakt fram i butiken. Verkligt imponerande hur mycket som ryms med i bilden när man fotar med vidvinkelobjektiv!

18 mm.
11 mm.
Och slutligen den bild som imponerar mest på mig. Det fanns ju inte tid att tänka efter så mycket eller möjlighet att springa runt och fotografera, men jag tycker att den här sista bilden visar lite vad man kan uträtta med ett vidvinkelobjektiv. Jämför dessa två foton och tänk sedan hurudana foton man kunde ta på stan, av ett vackert landskap, i Kölner Dom eller av vem vet vad.

18 mm.
11 mm.

Inga kommentarer: