Sidor

torsdag, augusti 06, 2015

Gamla Vasa: Kyrkoallén

I förra inlägget berättade jag att jag och Melinda (och Elias) var på fotoutflykt till Gamla Vasa. Efter att ha stannat till vid kyrkoruinerna begav vi oss till kyrkoallén. Vi stannade till vid ett ställe på vägen, och därifrån kommer de första fem bilderna.



Vi fortsatte att ta porträttfoton, och här följer några foton på Melinda. På första fotot hade jag gärna beskurit bort handväskan som sticker fram i nedre kanten, men eftersom jag inte ville halvera det fina smycket, fick jag lämna det så här. Orsaken till att vi satte oss här för att fotografera var grönskan och det fina ljuset i bakgrunden. Dessutom kunde man bekvämt sätta sig på en stenmur som inledde gräsmattan.




Sedan kom vi fram till allén som leder till kyrkan. Vi hade sådan tur med ljuset och skuggorna, så jag var salig när jag fick springa runt där och fotografera. Elias trivdes också med att springa runt, och jag kunde vara ganska lugn i mitt fotograferande, eftersom det var en bit till vägen.




Ett "behind the scenes"-foto. Melinda fotar ivrigt och Elias springer glatt omkring. Man fick se till att inte Elias var i vägen när man fotograferade. Några foton fick jag radera eftersom Elias smög sig in i bildkanten. (Om fotona hade varit extremt bra hade man naturligtvis bara kunnat beskära bilden.)




Bilden här ovan har jag faktiskt fixat till lite i picasa. Det var så att jag tog två likadana bilder, som båda hade sina fördelar och nackdelar, och ingen av dem var perfekt. (Se nedan.) Första bilden hade bättre färg, och andra bilden hade en mer optimal skärpa. Så jag tog den andra bilden - den med bättre skärpa - och ändrade mättnaden i picasa, så att den blev mer lik det första fotot till färgen. Hade jag endast haft det andra fotot, hade jag inte vetat hur färgen borde se ut, men nu fick första fotot agera modell.


Till sist ännu en "sol bakom träd med resultat i långa skuggor"-bild. Jag märker att jag har en stark fascination för sådana vyer.

Inga kommentarer: