Sidor

tisdag, juli 18, 2006

Lägret och en massa annat

För en stund sedan tänkte jag bli tokig. Jag tror ni har upplevt samma sak som jag, om inte många gånger så i alla fall någon gång. Jag fick nämligen plötsligt två toner i mitt huvud som var en del av en sång. Jag tänkte då att ”oj, den här sången tror jag var bra”, så jag försökte komma vidare från dessa två toner. Länge satt jag med dessa två toner men fick ingen fortsättning på konstigheten. Nåja, så gick det några minuter och så kom två toner till av sången. Nu hade jag ju en del, nästan så att man skulle få in ett eller två ord dit, men inga ord kom. En stund höll jag på och fundera på dessa fyra toner, men efter de fyra tonerna blandade sig andra sånger in. Jag trodde jag aldrig skulle komma någon vart, men jag visste att jag tyckte det var en bra sång så jag ville fortsätta försöka komma på vilken sång det var. Var kunde jag ha hört sången? Inte har jag färdats vida vägar nu på en stund, så jag måste nästan ha hört den hemma. Till slut fick jag lite rätsida på sången och nu vet jag äntligen vilken sång det är. Jag minns inte så stor del av sången, men jag minns tillräckligt för att lillabror ska känna igen den och kan söka fram den åt mig. Ifall jag inte skulle ha kommit på vilken sång det var, skulle jag säkert gått och grubblat på det hela dagen. Tur att jag inte behöver göra det nu mera.

Igår hade vi Helsingforsbesök. Det var oerhört roligt för mig att de kom hit igen, för det var ett år sedan de besökte oss senast. Denna gång hade jag filmkamera och kunde fånga in vissa ögonblick, som när H fick backa in bilen på vår gård, när J spelade trummor, och när flera prövade på att köra mopo. Hanna syntes också lite var som helst!:D Roligt var det att hela vår familj igen kunde träffa hela deras familj. Hoppas att vi med vår familj kommer att kunna hälsa på Hannas familj i sommar. Nästa gång jag får träffa Hanna och hennes bröder igen är på Pieksämäkilägret, som är om en vecka. Som tur får vi alla fara dit en dag i förväg, så vi får synas redan om sex dagar.

Ikväll blir det mycket tv för mig. Först OC, sedan Skansen (måste se hur det går till när Lordi uppträder där) och till sist komissarie Lynley. Lynley kommer många gånger som två delad, så att man får vänta en vecka på lösningen. Nu är det som tur andra delen, och den kan man njuta mer av när man inte behöver lämna mitt i handlingen. Imorgon skall jag med syrran på bio. Vi ska se andra delen av Pirates of the Caribbean. Syrran var helt galen i första filmen, och jag tyckte också den va okej, så nu ska vi båda få njuta av andra filmen.

På torsdag har jag, som logementvärd på Pieksämäkilägret, blivit inbjuden till ett möte i Nykarleby
. Det känns spännande att för första gången ha en uppgift på lägret. Hanna är också inbjuden till mötet, men pga att hon bor relativt långt borta från Nykarleby så kanske ni förstår att hon inte kommer upp för några timmar. Men informationen kommer nog att nå henne och andra som inte kan komma med på mötet. Det är roligt med mötet eftersom man får förbereda sig inför lägret och det enda vi kommer att tala om är ju mitt älsklingsämne: Pieksämäkilägret. Förut hade KU sina lägersaker på vår lågstadies vind. Då brukade det några dagar före lägret vara en kväll då man bar saker från vinden till en lastbil. Jag hann vara med några gånger och bära, och man bar fotbollar och madrasser och man fick tänka att ”om några dagar får vi använda dessa saker i Pieksämäki”. Roligt var det också att kika in i ”karkkibilen”. Hela bilen var full med Tupla och Snickers och allt smått och gott. Om jag inte minns fel hade den också en kärra bakom, så det var ganska mycket godis det var frågan om. Fast jag har också ett dåligt minne en gång från det här att vi bar saker, och det var för tre år sedan när jag inte skulle medverka i lägret. Det var hemskt att bära alla fotbollar och saker som var märkta med ”KU” och veta att man inte kommer att kunna delta i lägret. Jag har detta år tre vänner som inte kommer att kunna delta i lägret och jag förstår exakt hur det känns. Jag hoppas dock att vi alla som vill fara på lägret har möjlighet att fara nästa år igen.

Idag var jag och hämtade en vinst som jag hade lyckats vinna.
Jag deltog i en lottning som hette Flöjtå. Jag tänker nu inte berätta hur lottningen gick till och vad flöjtå är, ifall ni är intresserade av Finlands historia kan ni sen fråga mig. I alla fall tippade jag på två numror mellan 1 och 50. Jag var en av sju som hade gissat på rätt nummer och jag vann en första hjälpen väska att ha i bilen. Huvudvinsten var en flytväst och pappa tyckte det kunde ha varit bra med en sån. Mamma tyckte däremot att jag inte behöver den till något (jag använder sällan båt). Nu fick jag då en första hjälpen väska, och den hoppas vi förstås alla att ska behövas ännu mindre än en flöjtväst. Men för säkerheten är det väldigt bra att vi nu har en sån här väska.

Nu borde jag läsa religion igen. Fast ifall jag gör det NU, händer det exakt på samma sätt som det några gånger förut också hänt: att jag somnar. Borde jag istället ta lika lätt på det som H? Han sade att han nog i alla fall veckan innan han ska skriva vet vilket ämne det är han ska skriva. Jag tror jag tar det lite mitt emellan. Jag kommer att läsa relativt mycket, men kommer också att få min del av sommaren.

Nu får jag önska er glad sommar och minns att simma nu när det är sommar!
Gud vare med er!

6 kommentarer:

Jossan sa...

He heiter Flytväst!!:P vila bara påpek:P jaa..jag e no liiti avis tå du å Hanna fått äran att vara logementvärda på Pieksämäki, synd att man måst miss lägre he er ju sommarens höjdpunkt!! men nåja..man får ju fara ti Belgien...så finns e ju tilifon ti hald kontakt me!:)
Å jå, som du skreiv så tzänns e no liiti fristsamt att miss pieksämäki lägre, men he komber fleir år!:) he värsta komber ti va tå du komber att berätta allt he roliga som ni har viri me om å dzort ti..rei ti miss två da var rena tortyren!!:P Jag ska o skåda Pirates 2 me Netti, Ninde å Mia på måndaan, je ska vaal kul!:) Ha e så bra! synes! GVMD

JJ sa...

Jag skulle stark rådgiva dig att ta bort videon med trummorna från din kamera. Jag skulle starkt rådgiva...

Jossan sa...

neee Sofie ta int bort de!! jag vill se de..pliis...jag vill se de!!:D

Sofie sa...

Haha, okej. Flytväst:P Jag råka tydligen få några bokstäver lite fel. Flytväst skall det förstås vara. Och jag tänker INTE ta bort videon!:) Den kan va bra att ha!:D

Hanna sa...

Ja väntar "lite" också på lägret :P Men lessamt lessamt att int Johi kna va me, så ja väntar också på nästa års läger :). Bra me videon. Nu o sova. Kram Guds nåd!

Anonym sa...

Ingen fara, videon var jätte bra ;) Vi har kollat den redan ett par ggr. =)