Sidor

onsdag, juli 12, 2006

Vart far sommaren? Fånga den på film!

En stor del av sommaren har redan förflutit och jag har ännu inte varit till Power Park! Power Park är ett ganska nytt nöjesfält i Ala-härmä, och jag har alltid sett nöjesfältet när vi har kört om längs vägen. Jag har alltid tänkt att det nöjesfältet är ganska litet, och inte är det ju så stort ännu heller. Den nya bergodalbanan som de nu byggt ser däremot ganska häftigt ut, och detsamma gäller den några år gamla bergodalbanan som lite påminner om Särkänniemis Tornado. Power Park är alltså ett måste för denna sommar! När det blir av får vi sen se.

Jag har länge velat ha en filmkamera. Vi hade en när jag var yngre, och många kassetter finns sparade. Dessvärre är kameran sönder nu, så vi kan inte använda den. Vi har filmat från när lillabror är ganska liten, och när jag själv i lågstadieåldern springer framför kameran hela tiden. Resor finns på våra kassetter och vänner finns förevigade på film. Jag har många gånger tänkt att det skulle vara underbart att se mammas och pappas bröllop som blev filmad in. Tyvärr var tekniken annorlunda på den tiden, och jag har inte fått chansen att se den. Förutom detta har jag också tänkt att det skulle ha varit väldigt intressant ifall mamma och pappa i sin ungdomstid skulle ha haft filmkameror så att jag nu, 30 år senare, skulle kunna se dem. Jag hoppas att våra kassetter ska kunna ses om vidare 30 år framåt, och jag hoppas jag kan skaffa mig en filmkamera snart, så att jag kan dokumentera mera. Nu när jag har jobbat i två veckor skulle jag har råd till en billigare filmkamera, men jag vet inte ännu hur jag skall göra, för hur är det med kvaliteten? En lösning kanske ändå är på gång här, och jag hoppas att jag kan få en filmkamera innan Pieksämäki! Jag har så länge velat ha en filmkamera, och jag tycker att tiden nu är den rätta för att få en.

Igår var jag och Johi också och hörde på fin musik och stå-upp-komik. Det var en fin kväll och Oj, vad vi skrattade! Idag var vi två igen på ungdomssamling. Vi hade samlats upp till 12 personer. Volleyboll med ”bra” spel hade vi och fick sedan äta god rieska. Kvällen avslutades med andakt.

Det är underligt hur ämnen som ”det förgångna”, ”nuet” och ”framtiden”, samt ämnet att ”ta vara på dagen” har slagit mot min hjärna idag. Först tänkte jag själv att ”usch, vad dålig jag är på att ta vara på sommaren” och tankar som hör ihop med det. Sedan läste jag något liknande i religionsboken, som gav mig dåligt samvete. Även på kvällsandakten kom ämnet upp att man ska ta vara på dagen. Jag är nog verkligen dålig på det. Jag ligger hemma och är slö, försöker läsa lite religion men sedan är jag bara arg på mig själv för att jag inte får läst något. Sedan tänker jag på samma gång att sommaren bara flyter förbi utan att jag har någon nytta av den. Det dummaste är ju att allt är mitt eget fel. Det är mitt eget fel att jag är inne och inte gör något. Jag skyller på en massa annat, som huvudvärk och att jag är trött. Sist och slutligen är jag säker på att jag sku må bättre ifall jag skulle fara ute. Därför bestämde jag mig nu för att fara på en kvällslänk med syrran fastän jag är trött. Kanske jag blir piggare då!

Inga kommentarer: