Sidor

lördag, november 08, 2014

En hemmamammas hobbyer del 5

Ett intresse som går att utöva i någon mån som småbarnsförälder är läsning. Att läsa tjocka böcker är inget alternativ för mig just nu, eftersom det blir många pauser som kunde få mig att tappa bort mig i handlingen. Men tunnare böcker, med korta kapitel går ganska bra att läsa. Således är t.ex. tidningar också ganska optimala.

Något nytt för min del är att jag har börjat läsa diktböcker. Jag har inte varit insatt i den poetiska världen tidigare, men vill ge den en chans, speciellt nu när romaner inte är lika lättillgängliga för mig. Bland de få författare jag hittills läst har jag redan funnit en favorit: Viola Renvall. Och Märta Tikkanen är fascinerande! Men oj, vad det ändå är svårt att förstå sig på en stor del av dikterna. Jag tror jag saknar någon nyckel till diktvärlden, och undrar om jag månne hittar den bara jag fortsätter att läsa dikter en tid? Hur som helst kan man lyckas hitta sina egna favoritdiktare och - dikter. Här är ett  guldkorn av Erik Granvik:

"
Det värsta med Frusi-Matt var
att han alltid hade
så täta löpturer
till hynstjo,
när det var kallt.

Och det var tråkigt,

för det var mycket kallt 
i hynstjo,
när det var kallt.
"

Inga kommentarer: