Sidor

fredag, november 07, 2014

Tassmetoden, en första utvärdering

Det har gått en och en halv vecka sedan vi började med tassmetoden. Anders har skött om nattningen hittills, och nu ska jag också börja aktivera mig. Det har gått förvånansvärt bra. Elias kan somna i sin egen säng. Han vaknar också mer sällan än tidigare, bara 1-2 gånger per natt. Jag nattammar inte längre och känner mig fri. Jag har fått sova längre sträckor på nätterna. Underbart.

Men helt smärtfritt går det inte ännu. Stunden innan han somnar består av en del gråt, men det är  säkert normalt. Mindre normalt är det kanske när han gråter två timmar i sträck när han vaknar under natten. En gång orkade vi två timmar innan vi började gunga honom och i natt orkade vi en och en halv timme. Det känns inte bra när han gråter så länge och det inte verkar leda någon vart. Hur det fortsätter härifrån återstår att se. Min önskan är att han så småningom endera slutar att vakna om nätterna, eller att han lär sig att snabbt somna om. Ibland klarar han nämligen av det.

Inga kommentarer: