Sidor

lördag, november 22, 2014

Projekt crawl

Tack vare inledande instruktioner av min vän Hanna har jag nu äntligen kunnat börja träna det jag länge önskat kunna träna - crawl. Idag hade jag möjligheten att besöka simhallen och träna simsättet för andra gången. Jag kan säga att det inte är alldeles enkelt så här i början. Fyra pauser på femtio meter och snabb andning varje gång. Inte på grund av enorm kroppsansträngning, utan på grund av syrebrist. Mot slutet blev det endast två pauser på femtio meter, men det var nog precis så mycket jag klarade av.

Efter att under flera års tid ha bemästrat bröstsim med en acceptabel fart känns det aningen konstigt att behöva ta så mycket hänsyn i bassängen när man pausar, flåsar och ser allmänt vilsen ut. Men de gånger det känns som att man har flyt (haha) får man en enorm kick och ser fram emot alla framsteg framtiden kan komma att erbjuda. Redan efter två simpass har jag fått en försmak av hur befriande crawl kan kännas när det fungerar.

Youtube får fungera som min personliga tränare framöver, och jag behöver därmed inte gräma mig över att jag inte vågar nypa de mer erfarna simmarna i huden och fråga hur de gör. Det här får också vara ett långtidsprojekt. Av mina två simpass hittills och ett antal youtubklipp inser jag att man inte lär sig bemästra crawl i en handvändning.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Kämp åpåå. Halder tyyman för de :D

Sofie sa...

Tack! :) Int crawlar du sjölv?