Sidor

söndag, november 23, 2014

Fyra bilder, fyra höstar

Hösten är enligt min mening den minst spännande årstiden. Innan adventstidens julstämningar infinner sig kan det kännas grått och trist. Därför tänkte jag i detta blogginlägg se tillbaka på de fyra senaste höstarna med hjälp av bilder. Fyra för att jag inte hittade äldre bilder på denna dator, och bilder överhuvudtaget för att de påminner mig om det liv jag har, som kan vara spännande bara jag tänker efter lite djupare.

2011

Den här bilden är tagen i Nådendal, dit vi for på en dagsutflykt från Åbo. Av de fyra bilderna (fyra höstarna) tycker jag att den här känns som den tråkigaste. Vi var faktiskt nygifta den hösten, men efter en färgsprakande sommar med bröllopsplanering, bröllop och bröllopsresa så inleddes hösten med mykoplasma och graduskrivande för Anders del. Kanske innehöll hösten spännande händelser, men jag kan inte komma ihåg dem. Det bästa med hösten var kanske att jag såg fram emot våren som vi skulle få spendera med peffanstudier i Vasa.



2012

Den här hösten innebar graduskrivande för min del. Vilken pärs! Men första terminen var ännu relativt lugn och på bilden befinner vi oss på resa i London, så något intressant hann vi med. Bilden får symbolisera en oas mitt i en hektisk och ångestfylld vardag.


2013

Nu händer det saker! Den här hösten var sannerligen speciell! Det mest speciella ser ni på bilden, annat som kan nämnas är vistelsen i Tammerfors och känslan av att så småningom bli klar med studierna. Även om tiden i Tammerfors inte kan beskrivas som lycklig, hade vi i alla fall tagit oss iväg från Åbo och var, med facit i hand, på väg mot en tillvaro i Österbotten.


2014

Bildens färger är trista, men nu befinner vi oss äntligen i det efterlängtade Österbotten och vi forskar i hur Kvevlax känns som hem. Ja, och en skillnad från förra hösten är ju att det som då låg i magen nu kryper omkring på golvet. En annan skillnad är att studierna ligger bakom. Tack och lov! Trots att jag i inläggets början skrev om trista höstar, kan jag säga att vi fått uppleva mycket fint den här hösten. Det som bäst beskriver hösten är människomöten. Vi har fått träffa så många människor, både nya och gamla bekanta. Det är jag väldigt tacksam för.

Slutord

Av dessa fyra bilder och de därtillhörande tankarna att döma, har vår resa under dessa fyra år gått i en positiv riktning. Från studier och graduångest har vi gått mot ett familjeliv i Österbotten, något jag länge drömt om.

Inga kommentarer: