Sidor

måndag, juni 25, 2007

Nu flyttar jag

Det här kom på något sätt snabbt på, men ändå var jag beredd. Jag kommer att flytta till Kokkola imorgon och bo där till Augusti nångång.

Vårens 7-veckor långa lärjungaskola var ju vid allkristet i Kokkola. Där bodde vi då fem flickor på vinden och arbetade fyra timmar om dagen och hade sedan undervisning två timmar. Jag visste redan då att man kunde söka sommarjobb vid bokhandeln. Jag har i sommar försökt få kontakter till Tyskland, men jag har ännu inte hittat något som kunde ge mig en längre tids uppehälle i det landet. Jag talade här tidigare med Miia som jobbar vid allkristet, och som drog lärjungaskola, lite om hur jag borde göra med min sommar. Hon sade att jag kan bestämma ett datum och säga till Gud att det datumet söker jag jobb vid allkristet om inget ännu har hörts från Tyskland. Jag fick inget napp och idag var det datum när jag skulle söka jobbet. Jo, jobba får jag och eftersom jag inte har någon bil till förfogande att varje dag köra in till stan med så kommer jag att bo på samma vind som under lärjungaskolan.

Jag kommer alltså att bli Kokkolabo igen, och den här gången känns det än mer på riktigt. Som tur får jag ändå vara hemma på helgerna.

Det känns konstigt att flytta och börja arbeta. Något nytt påbörjas. Som tur har jag redan en del bekanta i stan, så jag behöver inte vara helt ensam här. Fast det här är första gången jag kommer att bo ensam. Jag har hela livet bott med familjen, och de sju veckorna jag bodde i Kokkola förra gången så bodde jag med fyra andra flickor. De här veckorna slutet av sommaren kommer att vara lärorika tror jag. Jag kommer att få bo ensam, laga mat till mig (om jag orkar och hinner), skaffa nya kontakter, tänka igenom en massa saker, antagligen ha mer överloppstid (träna mig i att hitta på aktiviteter så att jag får tiden att gå) och det kan jag dessutom meddela att det här är första gången jag kommer att jobba 8-timmars dagar! Det har jag aldrig förut gjort. Men jag tror att jobbet vid allkristet är ganska varierande. Jag kommer att få lite arbetserfarenhet och det är viktigt. När jag tala med chefen idag sa hon att de från loppisen (allkristet består av en bokhandel och en loppis) under somrarna brukar göra resor i Finland och sälja på marknader. Jag vet inte ännu om jag själv får fara med på dessa resor, men en upplevelse sku det ju nog vara och jag far gärna om jag får. Tänk att få vara på ett jobb där man dessutom får köra runt lite i Finland. Men, imorgon börjar jobbet, och då kanske jag vet mera om mina arbetsuppgifter.

Det är bra att jag under lärjungaskolan fick arbeta vid bokhandeln och loppisen, för nu har jag redan en viss vana inne. Men jag måste säga att vid bokhandelns kassa har jag ännu inte jobbat. Hoppas det går bra. Och svara i telefonen behövde jag aldrig göra under lärjungaskolatiden. Och inte behövde jag heller vara ensam i butiken när kunder kom. Nu kan det nog hända att jag har ett större ansvar.

Tänk vad livet ändras snabbt. Men som jag i början av sommaren sa, så måste jag vara impulsiv i sommar.

Framtiden är faktiskt här nu! Jag går inte i gymnasiet längre, jag bor inte snart hemma längre. Hösten är öppen. Allt kan hända. Jag tror att Gud lett mig såhär långt och jag hoppas att jag bara får bli ledd av honom framdels också.

Pieksämäkilägret vecka 30 och blåsorkesterns Gotlandresa 9-13.8 blir två avbrott från arbetet. Det känns bra att jag fick jobbet fastän jag ska vara bort de där dagarna. Det blir också skönt med dedär två avbrotten. Eftersom det är första gången jag jobbar är det bra att jag inte behöver tänka att "nu ska jag bara jobba många veckor framöver".

Okej, nu är min datortid ute. Jag är nu vid bibban i kokkola och har inte mer tid att skriva.

Ha det bra och Guds välsignelse! Hör gärna av er!

1 kommentar:

7ommy sa...

Oi hu fint att du fick arbete! Lite synd säkert att du int slapp ti Tyskland men du kan ju åka dit me dom pengar du tjänar från dehär arbetet. ;)
Ses på Pieksämäki sen, om du int kommer någo veckoslut ti Helsingfors o sälja era böcker! :D