Sidor

måndag, juni 04, 2007

Livet är fullt av överraskningar

Vårens lärjungaskola gav mycket att fundera på. En sak är det här med att följa Guds vilja. Jag tycker det är svårt att för det första få reda på Guds vilja och sedan är det ännu svårt att verkligen vilja göra det. Under lärjungaskolan tänkte jag att jag VILL verkligen göra det som är Guds vilja med mitt liv, men kan jag ge upp det här och det där? Nu kan jag meddela att min livssituation är sån att jag verkligen inte är bunden till något, allting är helt öppet. Jag vet inte var jag befinner mig i höst, jag slapp inte till Österrike dit jag ville osv. Nu är det inte längre ”jag vet inte om jag kan följa Guds vilja”, nu är det bara ”Herre hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra utan dig”. Det känns bara så sorligt att jag inte direkt kände mig stark nog att följa Guds vilja. Ni har säkert också hört om att människan bär på något som kallas ”köttet”, vilket krånglar till allting. Å andra sidan visste jag ju inte heller vad Guds vilja var. (Guds vilja med mitt liv är ännu verkligt suddigt för mig.)

Igår satt jag och talade med Melinda och Sofia. Jag insåg att hela sommaren är så öppen att jag verkligen måste vara impulsiv för att nu få sommaren att gå vidare. Redan idag har jag fått känna av att impulsiviteten fått livet att snurra. På morgonen kom jag på att jag kunde fara cyklandes till Kokkola. Jag ordnade saken och for cyklandes dit. Det var första gången jag cyklade till stan. Under dagen ordnade jag också upp min Åboresa, som blir av imorgon. Cissi kommer inte med på inträdesförhöret, så jag reser ensam. Jag kommer att sova på ett kloster. Mot kvällen idag kom jag på att jag efter att varit i Åbo kan resa till Helsingfors, för att hälsa på vännerna där. Så nu är även det fixat.

Igår visste jag alltså inget om sommaren. Nu vet jag så mycket att 5-6.6 är jag i Åbo och 6-9.6 är jag i Helsingfors.

Det här har varit en intressant och lärorik dag. Det intressanta är att jag fått känna mig så impulsiv. Jag har länge velat vara impulsiv, men jag har ofta känt mig för begränsad (skolan bl.a.). Det lärorika har berott på diskussioner som jag haft. Jag har fått lära mig mer om mig själv och mer om andra. Människor kan uppfatta en på ett helt annat sätt än man uppfattar sig själv! (Och andra vet inte hur människor uppfattar dem.) En psykologisk dag med mentala ansträngningar har det varit. (Om jag själv ens vet vad den där meningen betyder...)

För att knyta ihop allting till något kort: Det här vill jag att mitt sommarlov skall innehålla: 1. Gud. 2. Impulsivitet. 3. Motion.
(Hittills har jag lyckats bäst med impulsiviteten och motionen. Det här med Gud betyder: Ta tid för Gud. Få reda på Hans vilja med olika saker och sedan göra det. Herren har hjälpt mig med några/någon fråga idag. Men hur jag ska gå vidare med mitt liv är ännu oklart.)

För att tillägga något om motionen: Idag cyklade jag flera timmar, och väl hemma igen for jag ut och stavgå med syrran. Motion är kul!

4 kommentarer:

7ommy sa...

Roligt att du kommer ti Helsingfors, synd bara att jag sitter inne dehär veckoslute för vi har läger... Men kanske senare på sommaren sen, senast på Midsummer festivalet eller Pieksämäki.
Grattis för studenten!!! Mycket bra text! KRAM! (när nu alla andra skriver de också så varför inte jag också... :D)

Anonym sa...

Jepp, roligt med motion!! =) Och ja, ta tid för det impulsiva, för studier och jobb i framtiden kommer att begränsa det väldigt långt. Lycka till på inträdes och ha d roligt i Hesa! *kramiz*

Anonym sa...

Som sagt så får man inte svaren på en gång. Ibland måste det gå en tid innan man förstår vad Gud menar. Och under den tiden så lär man sig en hel del. En lärdom är att ha tålamod och vänta på svaret. Vi skulle så gärna vilja ha svar på en gång. Tänker på den där vitsen jag läste. En man bad till Gud: "Kära Gud, ge mig tålamod. Och ge mig det på en gång."
Lycka till i fortsättningen och ha det roligt i Hfors med dina vänner där.

Hanna sa...

Välkommen hit! Hoppas vi hinner motionera mycket (ja vill de o!) o kanske du kan lära mig ett o annat som du lärde digh på lärjungaskolan :) KRAM <3