Sidor

fredag, september 07, 2012

Att njuta av Åbolivet

Sedan en och en halv vecka tillbaka bor och lever vi i Åbo igen. (Och har nu fått internet hemma så att jag har ro att sitta och skriva.) Jag har knappast någon sommar längtat så mycket till Åbo som denna. Att bo i en kappsäck (nåja, jag bodde ju fem veckor i mitt eget rum i föräldrarnas hem t.o.m.) hela sommaren och bära med sig sina ägodelar vart man än far tär på krafterna, och efter lugnet och avskildheten på villan längtade jag efter liv och rörelse. Jag ville tillbaka till Åbo, till ett eget hem, till ett eget kök, till rutiner, till vänner, till bättre sportmöjligheter och till friheten i att inte vara bunden av så många ovanliga omständigheter.

Nu är jag här och jag njuter. Åbo, som jag tidigare förknippat så mycket med studier och stress, att jag inte riktigt kunnat njuta här, utan mest gått omkring med en malande oro i magen, har jag nu smått omvärderat. Jag insåg att det är lätt hänt att man flyttar från en ort och först i efterhand inser att man egentligen hade det ganska bra där. Dessutom börjar studietiden i Åbo så småningom eventuellt nå ett slut - tiden kvar här är endera ett eller två år - vilket betyder att jag måste passa på att ta ut allt av livet här. Men en viktig orsak i det hela är nog att jag försökt och försöker ändra min inställning till studier och stress - vilket möjliggör en mera rofylld inställning till Åbo och livet i staden.

Så jag hoppas och antar att jag har ett år framför mig som jag får njuta av. Och tänk - detta trots att jag nu skriver min gradu-avhandling och därefter inte ens alls är färdig med mina studier.


Inga kommentarer: