Sidor

onsdag, september 19, 2012

Jag har tänkt på ...


Kanske säger det här bibelstället:

"Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning istället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!" (2 Tim 3:1-5)

och den här boktiteln (en bok som jag nyligen plockat ner från hyllan för att börja läsa):

Fri att leva enkelt

något om det som delvis upptar mina tankar just nu.

Jag har inte tänkt alla tankar klart, så jag ska inte skriva något desto mer. Men normerna i samhället är så starka (vad gäller att tjäna pengar, satsa på sig själv och njutning, osv.) att jag tror att man som kristen kan ha svårt att upptäcka att man automatiskt dragits med i dessa tankegångar. Kanske dags att ta ett steg utanför den bubbla man levt i och fundera lite mer kring vad som är viktigt i livet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland undrar jag om vi människor har för lite att göra här i västvärlden så att vi hinner med allt möjligt...onödigt. ?! Nåväl, mindre själviskt tänker man iaf när man fått barn, märker jag. Tänker på sånt som kändes viktigt före jag blev gravid - många av de sakerna känns nu som bagateller. //syrran

sölvi sa...

Ja,det är sant som du skriver.Man är så fokuserat på självförvärkligande i samhället i dag,allt handlar ju om hur man skal må bättre själv.
Man behöver värkligen satnna upp iblandt..
Ha det godt./Sölvi