Sidor

torsdag, september 20, 2012

Finns det något som heter roliga studier?

Jag har haft en tendens att klaga på studierna: jag har ibland (ofta?) tyckt att kurserna inte känts relevanta och att de inte i tillräcklig mån förberett mig för mitt kommande yrke. Det faktum att jag är tvungen att studera lite längre än den tänkta tiden gör också att jag har haft svårt att glädjas över studierna. Därför är det så härligt att märka att en del kurser kan vara riktigt givande. Vårens pedagogikstudier var i en riktigt egen division - dessa studier var de klart intressantaste jag varit med om - och nog har jag ju haft en del intressanta kurser under årens lopp. Nu när jag är tillbaka i Åbo har jag också en riktigt givande kurs som går under namnet Biografiska berättelser. Jag är fascinerad av självbiografiska böcker, som är en del av kursens tema, och dessutom verkar kurslitteraturen vara intressant - det har den varit hittills och jag ser några pärlor på kommande. Det är en konstig känsla att man kan bli så uppmuntrad av en kurs! För att ännu höja på stämningen lite så kan jag berätta att jag hittills trivs med att skriva på min gradu. Jag förstår att det kan komma nerförsbackar ännu, men hittills tycker jag det är intressant, ja rentav spännande. Några gånger har jag kommit på mig själv med att under den lediga kvällens lopp sakna graduskrivandet. Och det är ju tur att inspirationen har höjts nu, för jag antar att jag behöver den inspirationen för att orka studera dessa extra 1-2 åren.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter bra det där! Hoppas graduivern håller i sig!

Waenthoronien sa...

Det har jag också funderat på. Har nog gillat en hel del av mina kurser genom åren, men har aldrig gillat att skriva uppsats. Alltså är jag måttligt road nu när det är allt jag har kvar (sådär en fyra uppsatser totalt, vilket alltså inkluderar kanden och gradun). Men den bästa kursen någonsin gick jag i USA och gick ut på att skriva noveller. Det var sjukt roligt!
Men lycka till med gradun och resten av det du har kvar :)

Sofie sa...

Tack för uppmuntran! Waenthoronien: Hoppas det går bra med dina sista (långa) uppsatser! Det är nog tungt med uppsatser på det sättet att det tar så länge förrän man ser ett slut på dem. Men fördelen är att man kan lära sig mycket. En kurs där man får skriva noveller låter som en dröm! :D