Sidor

torsdag, maj 14, 2015

Fotograffilosof?



Den uppdaterade versionen av min blogg kommer i huvudsak att handla om fotografering. Fina fotografier tilltalar mig och jag önskar kunna fotografera fint. Men än mer: inte endast fotografier intresserar mig, även processerna bakom fotografierna. När jag ser ett tilltalande foto undrar jag vilka omständigheterna kring fotograferingen var, dvs. hur tänkte fotografen? Hur gick han tillväga? Vilka inställningar behövdes? Och vidare: Vad har fotografen gått igenom för att komma till den punkt att han kan ta dessa foton? Alla dessa processer intresserar mig, och min blogg kommer därmed att innehålla en hel del mer än enbart foton. 

Det här med att filosofera över allt möjligt är en egenskap som hängt med mig en längre tid. Tidigare kallade jag mig gärna filosofie i den virtuella världen, eftersom ordet ju innehåller mitt namn (med en liten stavningsförändring). Det här innebär att jag inte klarar av att begränsa mig till ett ämne här på bloggen. Jag vill även i fortsättningen kunna filosofera kring språk, familjeliv och annat viktigt i livet. 

Fotograffilosof är ett ganska långt namn, men det beskriver bäst vad jag som bloggerska vill behandla i bloggen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska bli kul att följa med och lära mig mera. Förklara enkelt! ;) Ska försöka plocka med mig systemkameran oftare. //sis

Sofie sa...

Kul att höra! :) Ja, jag ska försöka förklara enkelt! Tack för den påminnelsen! :)