Sidor

lördag, maj 30, 2015

Växter i motljus

I solskenet igår kväll passade jag på att fotografera växtlighet i motljus. Att fotografera blommor i motljus kan bli väldigt vackert, har jag sett. Eftersom inga vackra blommor fanns till hands fick jag fotografera den enkla häck som omgärdar vår lilla gårdsplan.

Jag fotograferade alltså från låg vinkel, uppåt mot solen, för att fånga de blad som träffas av solljuset. Och för att annars också få ljusa bilder. Jag använde close up-filter på flera bilder för att få bättre närbilder. Minnet sviker, men jag tror att andra och tredje bilden är fotade med close up-filter, och kanske första bilden också.

På första bilden finns inget särskilt blad i fokus, utan det är mera solljuset jag velat fånga, och de gröna färgerna med den blåa himlen i bakgrunden.


På andra bilden är det aronians blomknoppar och blad som är i fokus. Eftersom det blåste var det utmanande att få motivet skarpt. Även om bladen inte lyses upp särskilt mycket av solen tycker jag ändå att det blev en viss stämning i bilden tack vare ljusfläckarna i bakgrunden.


Jag behöver knappast förklara varför jag tycker att bladen på den tredje bilden var intressant. Jag var lite besviken på att vår häck var så tråkig, men efter att ha fått insekten fångad på bild kände jag mig ändå ganska nöjd med fotosessionen.
 

Det här var första gången jag prövade på att fotografera växter i motljus. Förhoppningsvis får jag i sommar många fler möjligheter att fotografera blommor på det här sättet.

Inga kommentarer: