Sidor

fredag, maj 22, 2015

Speglingar (del 2)

I förra inlägget inledde jag en serie om speglingar. Jag vill fortsätta berätta hur jag har lekt med speglingar.

Vattenpölar som speglar något i bilden

Det som jag insåg när jag började läsa på mer om fotografering är att man inte alltid behöver ha hav och sjöar för att hitta speglingar. Det kan räcka med en vattenpöl.

Hav må vara vackrast ...


 ... men även vattenpölar kan innehålla skatter. Dessutom kan man jobba med vattenpölar på lite andra sätt. De två följande bilderna är kanske inte vackra, men de visar vad man kan tänkas åstadkomma med en obetydlig vattenpöl.




När man har hittat en vattenpöl lönar det sig att närma sig pölen från olika håll och höjder för att se vad den kan tänkas spegla. För att få med så mycket som möjligt av huset i föregående bild fick jag fotografera riktigt nära marken.

Vattenpölar som speglar något som inte syns i bilden

Bilderna som jag visat hittills i detta och i förra inlägget visar speglingar av något som syns i bilden. Något föremål syns alltså två gånger i fotot. Man kan också använda speglingar utan att visa det verkliga föremålet som speglas. Föremålet syns alltså bara en gång, och då i speglingen.

De två följande fotona härrör från ett tillfälle när jag hittade små vattenpölar bland smältande is som låg på marken. Eftersom speglingen i första bilden inte är så informativ, valde jag att i övre kanten av bilden visa lite av den verklighet som speglas i pölen.


Den andra bildens spegling är än mindre informativ, och därtill syns en del av en gungställning, vilket inte är så lyckat. Men det som jag ville med fotot var att forma något slags mönster av isen och vattenpölen, samt fånga spegling av solljuset både i isen och i vattenpölen, samtidigt som träden framträder så tydligt som möjligt.


De följande två fotona är inspirerade av ett fotografi jag en gång såg i en FOTO-tidning.



Det jag har gjort här är att fota Elias (och Anders) i speglingen i en vattenpöl för att sedan vända bilden upp och ner. Jag lät speglingen fylla hela bilden, men visar lite av asfalten/stenarna runtomkring för att ge en antydan om att det handlar om en spegling. Det jag gillar i andra bilden är den dramatiska himlen. Och lite roligt är det att det ser ut som att man har fotograferat från en omöjlig vinkel, alltså som om man fanns under jorden.

Än har jag inte tagit den perfekta vattenpölsbilden. Jag vet att de finns, eftersom jag har sett intressanta bilder av andra fotografer. Men den sista bilden i det här inlägget är jag ändå ganska nöjd med.

Ännu är åtminstone ett inlägg i serien om speglingar  att vänta.

Inga kommentarer: