Sidor

fredag, maj 15, 2015

Skuggor (del 2)

Jag skrev i förra inlägget om att skuggor är något av ett favoritmotiv för mig. Jag gav ett par förklaringar till varför skuggor fascinerar, och nu fortsätter jag med ett par förklaringar till.

Oväntade mönster

Jag låg i sängen och tittade upp mot taket när jag såg vilket intressant mönster som bildades av skenet från lampan. Det var cirklarna och strålarna jag var ute för att fånga i den här bilden. (Jag hade dessutom just läst en bok om komposition, så jag försökte placera cirklarna på ett smart sätt.)


Ute på en vinterpromenad hade jag turen att få se två olika skuggor överlappa varandra. Var för sig hade de kanske inte varit så intressanta, men tillsammans blev de nästan dramatiska. Det svåra var att komponera bilden på ett intressant sätt, och så att man ser att det är skuggorna som är huvudpunkten. Jag tyckte inte att jag fick till det riktigt bra, men till sist tyckte jag det fick duga.


Annorlunda porträtt

Med hjälp av skuggor kan man variera sina porträtt. Det är något jag tänkt lite extra på eftersom jag ogärna publicerar många bilder på mina nära på internet. Den första bilden är inte så speciell tekniskt sett, men den berättar något om oss som familj.


Jag och Elias satt i vardagsrummet när jag upptäckte riktigt tydliga och klara skuggor av oss på väggen. Jag tvingade Anders att fotografera, och hade gärna sett att han hade fotograferat mera, eftersom jag inte var riktigt nöjd med resultaten. Men om man bortser från att min mun ser märklig ut, och att vi tar upp bara en del av fotot, så tycker jag att fotot är ganska gulligt.


Fler skuggbilder är att vänta i ett senare inlägg.

Inga kommentarer: