Sidor

torsdag, juli 12, 2007

Mycket på gång

"Ingenting får ju vara för tydligt". Det är min tanke idag. Enligt JT har jag kommit in till socionomutbildningen vid yrkeshögskolan Sydväst (ifall jag sku studera där sku jag bli diakonissa) men enligt Sydvästs egen hemsida har jag inte kommit in. Man tycker ju att skolans egen hemsida sku ha rätt. Men då är frågan, att varifrån har JT plockat upp mitt namn? Så nu är jag minst sagt bortkollad. Men vi får ju se om det kommer hem något brev. Nog får jag snart säkert reda på vad som är sant.

Wow, jag fick just veta att jag kanske får fara på arbetsresa till Vasa inkommande tisdag och onsdag. Ifall jag får fara skulle jag fara dit ensam och bo i en lägenhet som tillhör någon som jag ännu inte vet vem är. Jag skulle där får arbeta (antagligen två dagar) på lopptorget. Jag vet att Hanna och hennes familj kommer upp hit den veckan, men jag hoppas att vi hinner träffas fastän jag är borta just då! (Hanna, nog är ni väl här längre än till onsdag?)

Denna vecka har jag varit fyra dagar i köket här på arbetet. Det har varit en viktig erfarenhet för mig att för första gången själv ha ansvaret för matlagningen. Nu vet jag att jag kan laga i alla fall några rätter på egen hand. Nu behöver jag inte längre fråga frågor som "i vilket skede skall saltet i?" och "när ska man lägga ner till trean?"

Jag hade en väldigt bra dag igår. Jag har nämligen i ett par år gått på crosspoint här i Kokkola och då alltid tänkt att jag skulle vilja känna dessa församlingsaktiva Kokkolaungdomar. Här under sommaren kom jag i kontakt med en flicka från församlingen och jag fick hennes telefonnummer. Igår var jag ut med henne och en annan flicka på glass och sedan for vi vidare och fortsatte samtala. Det här var första gången jag riktigt ordentligt fick tala med någon av dessa Kokkolaungdomar, och jag är så glad över kvällen. Hoppas att kontakten får fördjupas och att jag sku få lära känna de andra ungdomarna. Jag vill bara säga "Tack Gud!"

Jag är nog annars glad just nu. Roligt det här med att spendera kvällen med de två Kokkolaflickorna och roligt det här med att jag kanske får fara till Vasa och arbeta. Det här med Sydväst stör mig nog inte egentligen. Det är bara lite roligt och konstigt.

Den inkommande helgen ser ut att bli rolig. Den är ganska så fullspäckad med program, men jag tror också att jag lite hinner vara ledig. Imorgon (fredag) slutar jag kl. 18 (och 18.20 är jag egentligen färdig) och kl.19 börjar en tjejkväll där vi kommer att vara 8 flickor. Jag hinner knappast i tid, men mycket sen blir jag nog inte. Jag har redan köpt ett kexpaket och en chipspåse inför knytkalaset som där kommer att äga rum. Lördagen är den dagen som är mest ledig, men kl.19.30 skall jag på ungdomssamling i Krombi. Det ser ut att bli en kväll med mycket program och vi får igen erfara den mysiga kyrkrodden. Jag har en gång förut varit med och ro med kyrkbåten. Jag minns inte hur många som ryms med, men det är väl ca 10 personer som kan ro med den båten. På söndag skall vi med blåsorkestern och spela på den traditionella Seljesfesten. Hoppas det blir fint väder och att det skulle komma mycket folk dit.

Wow, det är bra att skriva blogg ibland, för man blir på bra humör när man märker vad som händer i ens liv för tillfället.

Nu blev det igen ett ganska långt inlägg. Det var inte meningen. Men jag märkte att jag hade mer att berätta om än vad jag från början trodde. Jag hoppas att ni ändå har orkat ända hit, för från min sida känns det som att det här kanske var ett mer betydelsefullt inlägg än många andra av mina äldre inlägg.

Tack för mig, och jag önskar er Guds välsignelse!

1 kommentar:

Hanna sa...

Oj nej. Vi e bara till torsdamoron. Ditt kommande veckoslut låter spännande! :) Hoppas vi hinner tala när vi kommer! KRAM