Sidor

söndag, juli 01, 2007

Vill du ha ett livslångt och lyckligt äktenskap?

Före jag kommer till det ämne som rubriken antyder om vill jag bara påpeka om något viktigt: Läs böcker! En del människor är inte alls intrsserade av att läsa böcker medan andra är väldigt inspirerade. Jag är en såndär mellantyp, jag tycker det är väldigt roligt att läsa böcker men ibland lägger jag helt enkelt inte ner tid på det. Det som jag vill säga är att livet kan bli mycket mer innehållsrikt om du läser böcker! Du kan leva ditt liv utan att tänka desto mer, men genom att läsa böcker får du större djup i livet. Nu talar jag i första hand inte om romaner, utan mer om kristna böcker med inspirerande och viktiga teman. Om du är van att läsa sådana böcker vet du vad jag talar om. Annars måste du själv pröva! En del böcker är sämre, men det finns de böcker som verkligen berikar livet. De ger "aha-upplevelser" som man annars kanske aldrig skulle komma fram till.

Jag håller nu på att läsa "Kärlekens fem språk, för den som är en" skriven av Gary Chapman. Han har skrivit en annan bok som heter "Kärlekens fem språk", som jag inte läst och som jag tror riktar sig till gifta par. Annars handlar dessa båda böckerna om samma sak, bara att de är inriktade för olika målgrupper.

Jag tänker nu inte börja berätta om bokens innehåll, det får i så fall dröja till en annan gång eller så får ni läsa boken själva.

Det som jag vill ta upp i detta inlägg är äktenskapet. Förut var mina tänkesätt lite såhär: "Äktenskapet löper fint av sig självt, jag förstår inte varför människor skiljer sig" och "äktenskapskurser och äktenskapsrådgivning!? - det är väl bara för de som har problem i äktenskapet".

Medan jag läser den här boken om kärlekens fem språk snurrar mina tankar. Jag börjar inse vissa saker, och jag får, som jag tidigare sade: aha-upplevelser. Jag har fått ändra på mina tidigare tänkesätt. Äktenskapet är något man satsar på, något man ger tid till och som man ständigt får bygga på. Om man inte arbetar på sitt äktenskap kan det lätt gå snett. Det här med äktenskapsrådgivning och äktenskapskurser (då tänker på jag på kristna sådana) är inte heller så dåligt som jag trodde. Det är bra om man får rådgivning i äktenskap redan före man gifter sig, och inte först när problemen kommer. Och dessa råd behöver inte bara röra sig kring hur man ska göra för att lösa problem, utan i första hand om hur man skall undvika problemen. Och sådan här rådgivning är inte trist, det för istället med sig mer inspiration och spänning.

Att ta sig till en äktenskapskurs är ändå ett ganska stort steg - i alla fall för mig som är singel (haha), och därför vill jag komma med glädjande budskap: Det finns böcker som är otroligt lärorika och inspirerande! Det lönar sig för både singlar och sällskapande att läsa dessa böcker. Först och främst vill jag då rekommendera "kärlekens fem språk". (Den kan också lära dig att förbättra dina relationer till dina vänner, familjemedlemmar och andra bekanta) Jag har också läst boken "Kärleksfaktorn", som jag minns gav mig glädje. (Jag kommer just nu inte ihåg författarens namn.)

Så nu kommer jag till frågan: Vill du ha ett livslångt och lyckligt äktenskap? Jag skulle här visserligen kunna komma med mina egna råd, men jag uppmanar dig istället att läsa någon bok som behandlar dessa ämnen. Författarna till sådana böcker är säkert mer kapabla att klarlägga råden än vad jag är. Läs, begrunda och utöva sedan det du lärt dig! Det lönar sig! Dessa böcker är bra och intressanta att läsa redan före man ens träffar någon.

(Om du undrar var du får tag i såna böcker, så är det bara att sticka dig in till någon kristen bokhandel. De har massor med bra böcker.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahh, mej får du no int o läsa böcker! Men d e ju ren ett framsteg att ja orka läsa igenom din blogg...
//Henrik

7ommy sa...

Man har int bara lust o läsa böcker, jag har aldrig lärt o läsa böcker och kommer int o börja läsa böcker som int intresserar mig. Vet int ännu om äktenskap intresserar så mycke mig men få se sen någon... Men instämmer i Henkkas ord, du får int mig heller o börja läsa böcker! :D

Anonym sa...

Ni vet int va ni går miste om! Det säger jag bara! Och fastän äktenskap inte intresserar er än, så kommer det nångång att göra, och då är det bra att veta lite redan på förhand! :)