Sidor

lördag, juli 21, 2007

Present från Kina

Jag har här på bloggen någon gång berättat om den kinesiska kvinnan som besöker lopptorget där jag jobbar. Vi har fått bra "kontakt", dvs. vi kommunicerar utan att kunna tala med varandra. Hon har med ett pappersblock där hon har fått några kinesiska meningar översatta till engelska. Då kan hon peka på en mening när hon vill säga något. Jag har fått bli hennes finskalärare, och det är något vi fått skrattat åt på allkristet, för det är egentligen jag som borde få träning i finska. Men på allkristet får jag också träna mig på finska hela tiden, så det är ju på tiden att jag lär vidare!;) Hon är alltid väldigt glad, och jag har förstått att hon tycker om att umgås med mig. Redan förstå gången vi träffades tog hon foton på oss två. Det hela var roligt och nu senast gav hon mig en present. Det är en nyckelring med en nalle. Jag vet inte alls vad nallen föreställer, det är en blå figur med en speciell mun. Nallen bär ett rosa förkläde med några kinesiska tecken på. Det var roligt att få en present av henne, för det visar ju att hon tänkt på mig. Dessutom har jag en minne av "den kinesiska kvinnan som jag träffade sommaren 2007".

Idag blir det träff för oss "lärjungar". Vi fem flickor kommer att träffas i Purmo. Det ser ut att bli grillning på programmet. Jag ser framemot denna träff. Hela denna grupp på fem personer har inte samlats sen lärjungaskolan.

Nu har jag ledigt från jobbet en vecka för att vara med på Pieksmäkilägret. Jag ser framemot lägret och det här året är jag logementvärd för flicklogementet igen. Det var roligt att va logementvärd ifjol och jag tror det blir det även i år. Vi får ju t.ex. åka ner redan en dag på förhand!

2 kommentarer:

7ommy sa...

Heh, faktiskt lite roligt att du lär finska ti nån, men man lär ett språk genom att tala de. :D
Ha de roligt på Pieksämäki!

Annie sa...

Instämmer med föregående talare! :) Det bästa sättet att lära sig något lär ju vara att försöka lära någon annan det.

Hmm... Kanske det är den gömda anledningen till varför läraryrket fascinerar mig...?

Ha det bäst på Pieksämäkilägret och hälsa alla! Kram!