Sidor

lördag, september 27, 2008

Dag 2, Lördag

Idag fick vi igång internet, vilket är skönt. Två dagar var jag utan internet, säkert det längsta avbrottet någonsin!:P Inte har jag på riktigt problem med att vara utan internet, men jag är glad att allting fungerade nu när vi anslöt mig till nätet.

Facebook kommer jag däremot inte in på för tillfället, så jag får försöka ha lite tålamod.

Idag har jag och ena rumskompisen varit ut på stan. Hon visade centrum och en del av universitetets byggnader åt mig. Jag handlade det väsentligaste som jag behöver just nu, t.ex. örhängen och en godisstång. (Och sen lite annat som handdukar och karta över Göttingen...) Staden är väldigt fin med sina Fachwerkhaus (hur blir ordet i plural på svenska när man använder den tyska benämningen?) och gatorna är betydligt smalare än i Finland, och där vandrar betydligt mer folk också än i Finland. Jag ska här i veckan fara på egen hand och utforska centrum mer. Då får jag leka ännu mer turist och fota och sen först sätter jag in bilder därifrån på internet.

När vi var på stan stannade vi för att köpa Döner. Jag hade hört talas om att det är gott, så därför ville jag prova det.

Jag kom på att jag faktiskt måste söka något att göra här tills skolan börjar, för ena rumskompisen är på bibban varje dag till kvällen och den andra bokompisen kommer snart att fara hem för en och en halv vecka. Den tredje flickan håller på att flytta in sina saker, men när hon själv sist och slutligen flyttar in vet jag inte ännu. Själv har jag så mycket fritid än så länge att det räcker och blir över. 13 oktober börjar stuiderna och innan det ska vi några dagar träffas i skolan för introduktion. Men det är nog bra med fritid, inte skulle det vara så roligt att börja studera genast.

Vilka är då de skillnader mellan Tyskland och Finland som jag hittills har sett? Nå, de verkar inte vara lika extrema med fettprocenterna i matprodukter. Jag har inte kollat alla produkter, men om mjölken nämnde jag redan i förra inlägget. Sedan märkte jag att i alla fall vessan här i vår lägenhet spolar extremt länge. Första gången trodde jag att den hade hakat upp sig. I Finland brukar ju vessorna vara gjorda så att de ska spara så mycket vatten som möjligt. Vi får hoppas att alla vessor i Tyskland inte spolar så här länge.

Det finns ändå mycket varor som är samma i Tyskland och i Finland. Så när det har funnits t.ex. samma schampo, tvål och en del matprodukter, så har jag köpt det jag är van vid.

Omgivningen här är ganska flackt (fast inte ändå riktigt lika flackt som i Österbotten :P) men en liten kulle syns bakom stan från vår gata. Annars tycker jag det är svårt att se längre än till några hus och lite träd.

Mina rumskompisar är trevliga och hjälsamma. De verkar också vara vana vid Erasmusstuderande, så de vet att allting inte är så enkelt att veta och förstå. Mitt sråk är väldigt rostigt, och det kan ta en god stund ännu innan det börjar flyta, men de sade ändå igår att de förstår vad jag säger och att många andra inte kan alls nå mycket tyska fast de studerat det i flera år. Men som svenskspråkig har jag nog ett stort försprång i jämförelse med t.ex. kineser.

Här kommer en bild av mitt rum.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Kul att läsa och roligt med bilder =D Sköt om dig där! Kram

Annie sa...

Vilket snyggt rum!! Åh, va roligt att höra och se hur du har det! Mera, mera! Jag hoppas att du har det bra och att du får trivas och njuta av staden och tyskarna. Vad studerar dina rumskompisar förresten?

benjamin sa...

Om du tröttnar på dina studier kan du alltid hoppa över till Teologi, de blir inte liberalare än i Göttingen :D

Sofie sa...

Ahaa, okej, då ska jag försöka att inte tröttna! Varifrån har du fått informationen om att det är liberalt i Göttingen? Intressant att höra.