Sidor

söndag, september 28, 2008

Tysk familjedag när det är som bäst

Före jag for iväg till Tyskland hade jag sökt efter församlingar i Göttingen, och det var två församlingar som intresserade mig. Igårkväll bestämde jag mig för att besöka baptistkyrkan och idag vandrade jag dit. Jag funderade om dit skulle komma nå människor, men efter att jag vandrat de 15-20 minuterna det tog för mig att komma till kyrkan, märkte jag att också många andra var på väg in till kyrkan.

Gudstjänsten och kyrkan kändes behaglig och jag märkte att alla människor hälsade glatt på alla. Också de som jag satte mig bredvid hälsade på mig och någon annan skakade vänligt hand med mig. En ungdomsgrupp sjöng några lovsånger, och av dem kände jag igen ett par sånger. Under gudstjänstens gång sjöng vi också såna sånger som är väldigt lika våra psalmer. Både unga och gamla satt i bänkarna, så att man både hade lovsånger och psalmer tycker jag var en fin kompromiss.

Efter gudstjänsten blev det kaffegemenskap och jag funderade lite hur man gör för att få kontakter när man inte känner någon. Efter en stund for jag in för att ta te åt mig, och när jag en stund stått och tittat var jag kunde sätta mig kom en flicka och tala med mig. Hon var några år äldre än mig och väldigt pratsam. Sedan tog det inte heller länge förrän hon hade presenterat mig för andra unga (studerande) i församlingen. Hon ordnade också så att jag kunde fara med i en studerandegrupp som träffas på måndagar. Det här var väldigt roligt för mig, eftersom det var precis det jag drömt om.

Jag och flickan fortsatte att tala och det tog inte länge förrän hon och hennes familj bjöd mig med hem på middag. Jag tackade glatt ja till det överraskande förslaget och snart satt jag i bilen på väg till deras. De bodde lite i utkanten av stan, så jag fick se mera av stan och jag såg att det visst var lite backigt (i Tyskland skulle man säkert kalla det flackt) runtom stan.

Huset var väldigt mysigt, och de som känner mig vet att jag tycker om att inspektera hus. Till köket (den del av köket där man lagar mat) fanns en glasdörr och på glasdörren stod en bibeltext. Ett litet gårdsplan hade de och där växte vindruvor som vi fick äta av.

Den här söndagen var tre av familjens fyra barn hemma, och ena brodern hade sin fru med. Det här paret var väldigt ungt och deras första barn är på kommande i februari. Hela familjen var väldigt öppen och avslappnad och de talade och frågade mycket av mig. De ville veta varifrån jag var, och jag visade Kokkola åt dem på kartan. De tyckte namnet var komiskt och kallade det för Coca-Cola. Hela familjen samarbetade också när maten lagades och det serverades bl.a. Bratwurst och potatis. Det samtalades en del om Finland och ena brodern berättade åt familjen om vad som hänt i Kauhajoki, och han berättade också om det finländska skolsystemet. Tyskar vet alltså en del om Finland! Pappan sade också att man i Tyskland håller den finska skolan och skolsystemet som det bästa i världen. När sådant kommer på tal kan jag inte låta bli att känna en press på att jag nu borde veta och kunna mycket. Men de var iallafall nöjda med min tyska, och de trodde att det berodde på vår skola att vi lärde oss så bra språk. (Hmm, haha ärligt talat känner jag mig nog inte alls så bra...)

Det som var så fint med familjen var att alla familjemedlemmar var så öppna och avslappnade så att jag också kände mig avslappnad. Dessutom var de väldigt hjälpsamma och jag fick visitkort till pappan som är läkare, och den där samma flickan hjälpte mig med en sida på internet där man mha hemtelefonen kan ringa gratis till andra länder. Så eftersom vi här i lägenheten har en hemtelefon så borde det snart vara möjligt för mig att ringa gratis till alla er som har kvar era hemtelefoner! Ausgezeichnet! (Utmärkt!)

Den här flickan, hennes bror och hans fru ville sedan in till stan för att delta i Gänseliesel-Fest, och då bjöd de också mig med. Jag läste igår att den här festen skulle hållas idag, så jag hade själv också velat fara dit. Gänseliesel är en känd staty här i Göttingen och lite liknande som man i Kokkola väljer Gamla Kalle, så väljer man här flickan Gänseliesel. På stan var det smockfullt med folk och den här söndagen var också alla butiker öppna, vilket de annars inte är på söndagar.

Den här söndagen var nog helt toppen. Det som jag ville göra i Tyskland var att hitta en församling, lära känna andra (kristna) ungdomar, umgås med människor, uppleva lite familjeliv och vara med om tyska fester och traditioner, och allt det här har jag hunnit med på en dag. Det som också är lite komiskt är att jag nu på två dygn i Göttingen har hunnit besöka den gamla botaniska trädgården två gånger. Nu vet jag alltså vilket ställe jag ska visa åt pappa ifall han kommer hit!




Bildbeskrivning:
Bild 1: Göttingen. Fina byggnader och mycket folk på Gänseliesel-Fest.
Bild 2: Gänseliesel som står framför gamla rådshuset.
Bild 3: Mycket folk på Gänseliesel-Fest.
Bild 4: Den gamla botaniska trädgården. Väldigt variationsrik och fin.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Wow va härlit! Vilken skön ankomst du hade :)

Anonym sa...

Hejsan!

Vad roligt att du har orkat skriva så här mycket om dina första dagar i Göttingen. Fotografier är alltid intressanta. Ta nu ett av dig själv också nånstans där i Göttingen. Lycka till i fortsättningen och njut av dina lediga dagar ännu.

Anonym sa...

Det var Lola som skrev just, men glömde namnet.