Sidor

tisdag, september 30, 2008

Vädret är inte så bra

... därför köpte jag ett paraply idag. Jag märkte att det kommer att behövas.

Idag var det tänkt att jag och min rumskompis skulle titta på en cykel åt mig. Själv är jag lite skeptisk när det kommer till det här med att köpa cyklar i Göttingen, för jag har hört att det stjäls många cyklar här och att det finns en stor sannolikhet att den cykel man köper är stulen. När vi kom till uni och skulle träffa mannen märkte min rumskompis att hon kände igen honom, och att han var en lite "udda" typ, så vi skickade dit min tutor för att säga att vi inte var intresserade av cykeln. Så nu blir det att söka efter en annan itsället som vill sälja en cykel.

På dagen har jag bara gått omkring i butiker och köpt lite grejer. Nu har jag lyckats köpa fyra kort åt mig, och här kommer ett exempel:





Vilket betyder:

Pessimisten
ser svårigheter
vid varje tillfälle


Optimisten
ser tillfällen
vid varje svårighet







Eftersom många kort är så sarkastiska blev jag nästan arg när jag såg ett kort där det stod:

"keiner braucht dich...
keiner vermisst dich...
keiner liebt dich...
keiner will dich..."
Men sen såg jag den lilla texten längst ner
"mehr als ICH!"
Ett sådant sött kort får inte lämnas oköpt, så nu ska jag sätta upp den nånstans bara jag snart hittar sinitarra i nån butik.
Undrar vad sinitarra heter på tyska. Vad heter det ens på svenska? Ojdå, om ni vet vad det heter på svenska, skriv då till mig! För jag kan ju inte söka efter det tyska ordet i ordboken, när jag inte vet vad det heter på svenska ens.
Om en timme är det ungdomssamling vid baptistkyrkan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

sinitarra=häftmassa

Förresten, hur i all världen har man komi på ordet sinitarra (blå klistermärke??)

Sköt om dejj!!!! Kram Mia

Sofie sa...

Tack Mia! :) Jag sökte efter häftmassa i ordboken, men det fanns inte något sådant. Då skrev jag istället in ordet på google, och kom vidare till wikipedia och därifrån fanns samma sida på tyska och fick nu klart för mig att häftmassa = Blu-Tack.