Sidor

torsdag, september 11, 2008

Min dröm om Tyskland

Nu är det två veckor kvar innan jag flyttar (avfärden från Kokkola är 25 sept). Jag vill nu för mig själv och för er klargöra lite för mina tankar om Tyskland.

I och med att jag läste tyska i gymnasiet fick jag se många bilder därifrån och textböckerna berättade ju ofta något om Tyskland. Det är ett annat land, ett annat språk och en annan kultur, men skiljer sig ändå inte alltför starkt från Finland och vår kultur. Jag har läst (= sett på bilderna i) tidningen "Hausbau" och har sett att det finns många fina hus i Tyskland. Jag har på något sätt en drömbild om Tyskland. Och nu åker jag dit för att ... spräcka den? Jag förstår att Tyskland säkert inte kan vara så bra som jag tror, men jag vill möta verkligheten.

Jag har tänkt mig att Tyskland är som Finland, men mycket mer intressant med fler sevärdheter, större städer, äldre städer, högre berg, längre sandstränder, högre temperatur, starkare traditioner osv. Det här tror jag är sant, och det vill jag se.

Dessutom att vara mitt i Europa måste ju vara ganska underbart. Om pengar och tid finns kan man ju göra små resor till Danmark (det ska jag göra!), Belgien, Ungern, Schweiz, Österrike, Holland ... Jag har turen att ha vänner i de flesta av dessa länder, så bara tid finns, så kommer jag mig nog säkert iväg till några av länderna. När man är tyskalärare ska man också veta något om Schweiz och Österrike, så det borde egentligen finnas med på min "att göra"-lista.

Allt det som jag läst om i gymnasiets tyskaböcker finns på något sätt i bakhuvudet: musik, caféer, vänner, Berlin, glass, sommar ... Jag vill inte förstöra det roliga med att endast studera och ha en grå vardag, så jag ska försöka mig på en medelväg. Jag hoppas så innerligt att det lyckas. För jag vill ha en bra bild av Tyskland även när jag kommer bort därifrån.

Inga kommentarer: