Sidor

måndag, november 24, 2008

Delirious?

Den för oss finländare älskade dagen, sjätte december, verkar också vara full med program i Tyskland. Först hade jag verkligen ställt in mig på att besöka en lovsångskväll 50km utanför Göttingen. Min vän I hade blivit bekant med en av (lovsångs)bandets medlemmar under Israelresan. Sen fick jag reda på att det var Nikolausparty på uni samma kväll, och det är en fest som man "åtminstone en gång måste besöka". Det verkade intressant, en känd tysk film visas under kvällen och stämningen är på topp har jag hört. Så då inställde jag mig på det istället, för jag ville ju uppleva lite kultur vid universitetet också. Som tur hade vi ännu inte hunnit köpa biljetter till festen, för igårkväll frågade M om jag ville på Delirious?-konsert i Hamburg. Det verkar vara deras avskedsturné och det skulle vara sista chansen för oss att få vara på deras konsert. Jag känner inte till själva bandet så bra, jag har t.ex. inga av deras skivor eller så, men en del av låtarna har jag ändå hört, och det lär ska finnas texter uppe under konserten så att man sjunga med. Några exempel på bra (lov)sånger av Delirious: History Maker, Solid Rock, Majesty (here I am) , Here I am send me. Vi har nu betalat och om några dagar borde biljetterna komma på posten. Sen får vi också hoppas att vi har någonstans att sova den natten. Jag har kontaktat finska sjömanskyrkan i Hamburg, så jag hoppas snart få svar därifrån. Dagen efter konserten har vi dessutom i planerna att besöka julmarknaden i Hamburg. Härlig helg på kommande snart alltså!

Jo, snön har också kommit till Göttingen fast jag inte har hunnit skriva om det. I fredags kom den första snön. Det snöade på fredag och lördag, på söndag höll allt på att smälta, men idag måndag har det igen kommit rikligt med snö. De håller också på att sätta upp julmarknaden i centrum och julbelysning har satts upp vid gatorna. Mysigt!

Just nu trivs jag väldigt bra i Göttingen. Jag har lärt känna församlingen bättre och det är både roligt och på alla sätt utvecklande att umgås med församlingen. Att församlingen består av lite över 30 personer där de flesta är något mellan 20-37 år (ungefär) gör det hela ganska spännande. De är ivriga, de vill följa Gud och Bibeln, de tar hand om varandra, de försöker nå ut till andra osv. Snart skall vi spela in tre delar till en adventskalender som ska komma på internet. Det blir spännande! Ifall ni vill se församlingens bidrag till förra årets adventskalender, så var det dag 8, dag 20 och dag 22 de spelade in.

Jag har själv också köpt en chokladkalender. Och jag tänker börja i övermorgon, och då öppnar jag lucka 24. Den dagen som jag sedan lämnar vår lägenhet för att fara till Finland på jullov får jag slänga bort kalender, för då är sista luckan, 1, öppnad.





4 kommentarer:

Marko sa...

Jag är nog smått avundsjuk över att du får hör Delirious? live. He finns no mytji sämber sätten ti spender självständighetsdan på.

Sofie sa...

:) He er no sant he! Jag är glad att M halder koll på tokoden bra sakre som händer hii i Tyskland/Danmark! Jag sko sjölvan int ha veta åv e!

Anonym sa...

Fina bilder. Det ser nästan ut som i Nedervetil (snön menar jag). Men vi har kanske lite mer. Men de lovar plusgrader i slutet av veckan.

Lola

Anonym sa...

ooh....solid rock er så braan sång! :)