Sidor

tisdag, november 11, 2008

Med Danmark i sikte

Livet rullar på här, det händer inte så mycket extra. Igårkväll var det volleybollträning och om några timmar ska jag träffa två flickor för att äta på Mensa. Lite problem är det just nu me studiepoängen för två kurser, men det ämnet orkar jag inte gå in på.

Söndagen var en händelserik dag. Det började med gudstjänst på morgonen och därefter satt vi ganska länge på kyrkkaffe. Sedan var det någon som visste om att det var en loppmarknad inne i stan, så hela gänget traskade iväg. Jag hade inte alls tänkt att jag skulle hitta något intressant och köpa något, men det här var resultatet:



Sammanlagt 21 euro! Och båda verkar vara i riktigt bra skick. Underbart! Skorna är helt i min smak, och ja, rullskricksskorna? Vem vet, kanske man får nytta av dem ännu. Ifall pappa och lillabror hämtar mig med bilen i juli så kan jag även ta hem dem, annars får jag lämna dem här. Jag börjar ha en del erfarenheter av loppmarknader vid det här laget, och jag fick igen påminnas om att det lönar sig att gå på loppmarknader, man kan faktiskt hitta roliga fynd!

Efter loppmarknaden fortsatte jag och två flickor hem till ena flickan. Vi åt hemlagad bröd och jag fick njuta av pålägg som sylt/marmelad, något kvarg-liknande, nutella osv. Roligt att blanda sylten med kvarget. För tillfället har jag hemma hos mig bara tre olika pålägg, så det var roligt att prova på något nytt. Jag for så småningom hem och hann vara hemma lite mer än en timme före jag sedan for iväg till "Hauskreis" med församlingen Studentenfutter/Jesusonly. Jag vet ännu inte vilket församlingens officiella namn är, men det har jag insett, att jag trivs otroligt bra där. Det är en församling vars möten/träffar alltid får mig att tänka efter, och dessutom finns det en enorm kärlek inom gruppen. Jag har aldrig förut sett unga människor som tar så bra hand om äldre människor (inom vår Hauskreis-grupp finns tre äldre människor), jag har aldrig sett unga som kramar och skojar med äldre människor på det här sättet och jag har aldrig förut sett unga som bryr sig så mycket om de äldre och har tålamod att se till att de hänger med i alla diskussioner och funderingar. Det är också sällan man ser ungdomar och människor i allmänhet som älskar varandra och visar kärlek till varandra som man gör inom församlingen. Här har jag något att lära mig!
När jag kom hem fick jag ännu tala i telefon med familjen. Det var farsdag och de hade fått njuta av mammas goda kaka och fått vara på lillabrors traditionella farsdagskonsert från konservatoriet.

Nu är det då först min presentation på fredag som jag har i sikte. Jag och min presentationspartner träffades igår och i mer än 1½h fick hon sitta och förklara för mig delar ur texten som jag inte förstod. Jag är tacksam att det finns människor med tålamod!

Efter presentationen kommer både hon och jag att vara glada, hon tyckte att hon inte på länge satsat så mycket tid på en presentation, men jag anar att jag kommer att vara ännu gladare, för en timme efter att lektionen är över får jag sätta mig på tåget upp till Danmark. Sju timmar senare får jag äntligen träffa M och se hur hon bor och har det. Nu har jag något att glädjas åt och se framemot hela veckan.

2 kommentarer:

7ommy sa...

Varför förstöra god sylt med att blada kvarg i det?!?!?! FEEEL!!! :P
Roligt att du hittat bra gemenskap, och fina rullskrinnskor :D
Lycka till me presentationen! ;)

Sofie sa...

Sylt och kvarg gick nog ganska bra ännu, men nutella och kvarg sku jag inte prova på på nytt! :P Redan bröd och nutella är en dålig blandning!