Sidor

onsdag, november 19, 2008

studiVZ

Japp, nu har dagen kommit när jag blev medlem i studiVZ, den tyska varianten av facebook. Jag hade tänkt att det var onödigt att bli medlem i sidan, och det tycker jag också när jag ser att om 8 månader är jag inte i Tyskland mera och då kommer jag knappast att besöka sidan alls mer. Men små fördelar har det ändå för stunden att bli medlem. T.ex. finns två av mina tre rumskompisar med där (och trogna tyskar som de är, är de inte med i facebook) och sedan kommer en del av informationen för volleybollaget att gå via studiVZ.

Det roliga som jag ändå märkte när jag lite tittat mig omkring i studiVZ är att där faktiskt finns några bekanta från ÅA. Sådana som varit i Tyskland och sådana som studerar tyska. Och nu får jag för första gången på riktigt nytta av att gå med i grupper som heter någonting i stil med "Why you speak swedish and come from Finland". Det är sällan man behöver förklara sånt när man är i Finland, men när man väl sätter foten i ett annat land får man hundra gånger förklara "sex procent av Finlands befolkning talar svenska, och ..."

Idag har jag hunnit göra det mesta jag skulle göra, tvätta två omgångar med kläder, skriva lite på min hausarbeit. Mina två dokumenter som jag lånat från stadsbibban hann jag däremot inte se och imorgon blir jag tvungen att lämna dem tillbaka. Men de går ju alltid att låna på nytt. Ikväll skulle jag vilja fara tidigt i säng. Eftersom jag alltid på morgnarna tänker att jag skulle vilja sova mer, så borde jag nu se till att sätta till den där tiden redan på kvällen. Jag ska bara surfa runt lite på studiVZ, sen säger jag gonatt!

(Jee, imorgon är det bible study med församlingen. Ser redan framemot det.)

Inga kommentarer: