Sidor

tisdag, november 18, 2008

Perspektiv på tillvaron

Att vara i Tyskland har gett mig, och kommer att ge mig, mer persektiv på mitt liv och min tillvaro i Finland. Att vara i Danmark för några dagar gav mig också perspektiv på min tillvaro i Tyskland.

Att få besöka M och få diskutera med en vän var något som jag märkte att jag saknat. Kanske klarar man sig utan att samtala (en tid) men jag märkte nog att tillvaron blir roligare när man har någon att tala med på lite djupare plan. Hela helgen hade vi fullt upp, vi besökte staden, var till Den gamle by och besökte en lovsångsgudsjänst. Den Gamle By var ett område med gamla hus och det var som ett museum hur livet förut kunde se ut. Att vara på lovsångsgudstjänst och få sjunga lovsånger på danska kändes roligt. Härligt att man kan lovsjunga tillsammans med folk från andra länder! Visserligen får jag vara med om det i Tyskland också, och det är också häftigt, men att vara utomlands i Danmark och kunna gör det där också (på danska! :P).

Så jag fick under några dagar spendera min tid i ett land som flödar av O´boy, sinitarra, Marabous choklad, Fazers produkter, och mitt favoritte. Sånt som inte finns i Tyskland (i alla fall inte i de butiker jag handlar). Jag började också tycka att danskan var ganska intressant och det skulle t.o.m. locka att lära sig språket. Det har jag aldrig förut tänkt. Det här med språk blir genast intressantare när man är i landet och hör språket hela tiden runtom en. Det fick mig att inse att jag också har ganska tur som får vara i Tyskland nu och lära mig bättre tyska. Jag ska ta tillvara på möjligheten! Att studera tyska nästa år i Åbo, Finland, kommer inte att vara nära på lika häftigt.

Jag fick också vistas i M och hennes rumskompis lägenhet. M hade väldigt fint inrett (hon passar nog för arkitektyrket!;) )och jag insåg att jag själv hade ganska tomt i min lägenhet. (Faktiskt!) Det fick mig också att märka att det faktiskt inte är så stor del av mitt liv som jag är i Tyskland, bara mindre än ett år, ungefär 8 månader ännu. Det är en kort kort tid, vilket jag visserligen är mycket glad åt, men jag skall också ta tillvara på tiden.

På tågresan hem var jag väldigt trött, efter några nätter med mindre sömn, och jag sov av och an de tre första timmarna av tågresan. När konduktören kom till min vagn efter att vi lämnat Århus plockade jag fram min biljett redan medan han ännu var i andra sidan av vagnen. Jag hann ändå tydligen genast somna och blev sedan väckt av konduktören där jag satt och sov med biljetterna i händerna.

Nu får livet i Göttingen fortsätta och jag får ta itu med mitt "Hausarbeit". Jag fick i helgen mail från en lärare vid ÅA och han skrev att jag i alla fall får räkna mina två från-början-8sp-kurser som 5sp kurser (ifall de bara skulle har räknats som 3sp skulle jag inte ha haft någon nytta av dem, eftersom jag inte behöver fler sådana kurser), så nu är jag glad igen. Och nu har jag tillgång till mitt favoritte (tips: Twinings med kokossmak) som jag importerade, och jag har redan hunnit sätta upp några kort med min nya (vita) sinitarra.







Bild 1: Århus och ån som flyter genom staden.
Bild 2: Jag i Den Gamle By.
Bild 3: Jag är glad åt att ha hittat (vit) sinitarra och mitt favoritte. (Dessa två har jag inte hittat i Tyskland ännu.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att läsa om din resa!! :)