Sidor

söndag, november 02, 2008

Sanningen skall göra er fria

Jag tror på Bibeln och jag vill följa det som står där. Ändå kommer det ofta så många andra funderingar som får mig att tappa bort mig på vägen. Idag har jag däremot haft en bra kväll, eftersom den fick mig att "vakna" pånytt. Jag var för första gången på en "Hauskreis" som ordnades från den här församlingen som jag ganska nyligen hittat. (Har jag berättat om den? Den är mer bibeltrogen och ivrig.) På dehär Hauskreis-samlingarna samlas man i en liten grupp för att läsa och fördjupa sig i Bibeln. Det som var så bra med kvällen var att man öppet talade om rätt och fel. Jag tycker det är tråkigt när församlingar försöker ta den lättaste vägen och tala om sånt som alla tycker om att höra, "att allt är tillåtet och att allt går bra".

Den här gruppen hade varit på en Freizeit i helgen, och hade på tre dagar hört fyra predikningar. Vi hann gå igenom och diskutera kring tre av dessa predikningar som de hade varit med om, och vi diskuterade kring många bra bibelställen. Jag vill dela med mig av några bibelställen som jag tycker är värda att lägga märke till:

"Ty mitt folk har begått en dubbelsynd: De har övergivit mig, källan med det levande vattnet, och gjort sig usla brunnar som inte håller vatten." (Jer 2:13)

"Om någon vill tjäna mig, skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara. Om någon tjänar mig, skall min Fader ära honom." (Joh 12:26)

De här bibelställen är ganska rakt på sak. Men jag tror på det som står i Joh 8:32, att "sanningen skall göra er fria". Dehär två bibelställen betyder alltså att endast med Gud har vi frid, inte med egna påhittade sanningar. Inte har vi heller frid om hobbyn och annat får ta Guds plats. Det andra bibelstället visar att om vi vill tjäna Jesus så ska vi också gå på hans vägar.

Allt som jag hittills har skrivit får mig att skriva också det som jag tänkt på en tid. När jag diskuterar med någon och jag vill höra dennes åsikt, så är det bland det värsta jag vet när den andra försöker "smickra" genom att säga allt annat än sanningen. "Inte är det så farligt", "inte var det fel gjort", "inte är det fel att göra så" när jag vet att det inte är rätt. Värre är det ju dessutom ifall jag inte vet om det är fel eller inte, för då finns risken att man tror på lögnen. Det jag uppskattar mest är när människor säger sanningen (det som står i Bibeln), då vet jag att man strävar åt samma håll (att man vill göra det som är rätt).

Sen kommer vi till problematiken hur det blir när jag själv blir rådfrågad. Då är det direkt svårare med sanningen, för som sagt skulle man ju inte vilja "göra någon upprörd". Men jag håller fortfarande fast vid att "sanningen skall göra er fria". Och jag vill ju att människor ska få vara fria och inte fängslade. Så efter det vill jag försöka leva, och jag skulle så önska, att andra också försöker leva efter det. Och jag är tacksam för alla som gör det!

(Kommentera gärna! Den senaste tiden har det varit lite tomt med kommentarer, och speciellt på en sån här text skulle jag vilja höra era tankar!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad bra skrivet! det är inte lätt att säga sanningen till andra, man vill ju inte såra någon, men ändå borde vi visa på bibeln å det som står där.

många tolkar bibeln så att det passar dem, men då är det bra att ta fram bibelställen som du gjort, som säger rakt ut hur det är och som inte går att vända och vrida på!

hoppas allt e bra i Tyskland. KRAM

Anonym sa...

vad bra skrivet! det är inte lätt att säga sanningen till andra, man vill ju inte såra någon, men ändå borde vi visa på bibeln å det som står där.

många tolkar bibeln så att det passar dem, men då är det bra att ta fram bibelställen som du gjort, som säger rakt ut hur det är och som inte går att vända och vrida på!

hoppas allt e bra i Tyskland. KRAM

Anonym sa...

när människor ljuger och bedrar ska sanningen göra oss fria. Allt ska komma fram i sanningens ljus, det mörka måste vika, för Jesu kraft är stor. Jesus är sanningen, vägen och livet. I honom förmår vi allt.