Sidor

torsdag, november 27, 2008

Hälsningar från en grön Göttingen

Jo, nu är snön borta och det gröna gräset är framme igen. Men jag klagar inte, för om vädret skulle ha varit så som jag trodde att det skulle vara, så skulle vi överhuvudtaget inte ha haft nån snö ännu. Vi skulle inte heller ha haft snö ifall jag hade frågat en Göttingenbo om vad han/hon tror. Som tur kan vädret överraska och alla snöälskare fick njuta i helgen. Jag talade idag med två flickor från Mexiko och det var första gången i deras liv de fick se snö. De hade lagat snöbollar och en snögubbe. Jag skulle nästan ha velat vara med dem för att få betrakta deras första möte med snön.

Idag hade jag fonetikkursen igen. Det är konstigt vad det kan vara krångligt att hitta just det rätta uttalet för en bokstav. Bokstaven ü t.ex. är någonting mellan u och y, och det blir lätt fel. (Som tur gör det ändå inte förståelsen så mycket svårare ifall man säger fel.) Bokstaven ä är svårt ifall man är van vid det finska ä, men det borde inte vara så svårt när man talar svenska. Det är bara det att jag ännu inte kommit fram till om det är exakt samma som svenskan ä eller om det är lite annorlunda. Det är så små marginaler det handlar om tycker jag. Men jag ska fortsätta öva och se vad jag kommer fram till.

Jag håller nu på att göra färdigt ett kortföredrag som jag ska ha imorgon. Vi har en träff kvar på blockkursen "vetenskapliga arbetstekniker, vetenskapliga grundbegrepp" och där ska vi hålla ett föredrag på högst fem minuter om ett enkelt tema. Det viktiga i föredraget är inte själva innehållet utan hur vi framför föredraget och hur vi har byggt upp föredraget. Det intressanta för mig är att se hur lite man hinner tala på fem minuter. Det är konstigt hur man alltid inför ett föredrag tänker "oj nej, ska jag tala i så många minuter" och när man väl jobbar med föredraget så hamnar man ofta att förkorta föredraget med flera minuter. Så var det iaf den här gången. Jag hade bara inte tänkt att fem minuter är en så kort tid!

Nåja, nu ska jag tillbaka till skolarbetet. Ikväll är det Bible-study! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Här i Nedervetil fick vi mer snö igår och kanske vi får mer i morgon. Hoppas vi har snö när du kommer hem till jul.

Lola