Sidor

onsdag, januari 03, 2007

2006-2007

Nyåret har nyss passerat och det verkar vara den perfekta tidpunkten att tala om det året som gått och det året som är på kommande. För att vara ”normal” så kommer jag nu också att plita ner några rader om åren 2006 och 2007. Det sägs ju att varje år blir åren en mindre procent av ens levda liv, vilket är svaret på varför det känns som om tiden hela tiden går snabbare. Ändå tycker jag att ju äldre man blir, desto mer hinner man med på ett år. Jag vet inte om det helt och hållet stämmer, för i så fall skulle man nog vara mer än fullt sysselsatt vid 75-års ålder. Hur som helst vill jag komma fram till att jag inte ser det som ett hinder att bli äldre. Visst kan tanken vara skrämmande att man redan fyller nitton år nu inkommande år (för mig är det inte ens tjugo dagar kvar) men jag håller fast vid tanken att man är så gammal som man känner sig. Därför vill jag inte sluta vara barnslig.

Nu måste jag slå upp min före detta skoldagbok för att komma ihåg vad jag gjorde under våren 2006. En liten sak jag märker här när jag ser mina skoldagböcker från både åk2-åk3 är att baksidan saknas på dem båda, det har tydligen varit svårt för mig att hålla dem på plats. Nåja, här kommer lite händelser från 2006:
Jag fick erfara att ha storasyster som vikarie, jag fyllde 18 och fick körkort, jag fick en minnesvärd present av mina vänner, jag deltog i UK i Vasa, jag besökte revy, jag sålde för första gången på loppis, vår klass blev äldst vid Vanha, jag åkte slalom i Vuokatti på sportlovet, jag fick vara med om en resa till Polen och Tyskland (Berlin), jag deltog för sista gången i stafettkarnevalen, jag spenderade hälften av sommaren med Hanna (inte överdrivet, jag har räknat ut!) bl.a. var jag två veckor i Helsingfors på matematikkurs och sedan besökte jag henne än en gång och hon besökte därefter mig, jag var för andra gången på John Fogertys konsert, jag var på Midsummerfestival, Pieksämäki och Humle, jag besökte bostadsmässan i Esbo, jag var med blåsorkestern på kort resa till Helsingfors, på hösten fick jag erfara studentskrivningar, jag deltog konstigt nog i en körverkstad (det var roligt!), jag var på studiebesök till Åbo, jag fick nya glasögon, jag var till Åbo och hälsade på syrran, jag deltog i hjälpledarskolning, jag skrev joggaarbete om Bangladesh. Jag räknade just också att jag var endast ca 9 ggr på crosspoint under året. Under hösten hann jag inte vara nästan alls, och det harmar mig för jag trivs så bra där.

Något som jag ännu inte alls nämnt är bönegruppen som jag fått vara med om. Den startade i höstas, och vi har hunnit ha den redan ganska många gånger. Den har nog varit något som har utvecklat mig mycket på sista tiden. Den betyder mycket för mig.

Året 2007 då, vad kommer den att bära med sig? Jag kan inte säga mycket annat än att det blir ett spännande år. Jag ser inte någon utstakad väg framför mig, utan istället skall jag nu börja planera våren, sommaren och hösten. Det är skrämmande på samma gång som det är intressant. Var befinner jag mig månne om ett år? Jag vet ju inte ens var jag befinner mig om ett halvt år. Det enda jag kan säga är att jag troligtvis skall delta i en lärjungaskolning under april och majmånad. Det är mina bönegruppsledare som kommer att dra den, och redan första gången jag hörde om den ville jag dit. Jag visste då inte ännu om det fanns möjligheter för mig att fara dit, men för tillfället ser jag inte många andra möjligheter än att jag far dit. Jag VILL dit! Jag vill inte lova er något om vad jag kommer att göra, jag kan bara säga vad som intresserar mig just nu. Ifall jag gör något helt annat om ett år än jag har tänkt mig, så är det väl kanske bra så, men just nu ser det ut som om jag vore intresserad av tyska och teologi. En intressant kombination skulle vara bibelskola i Tyskland. Men mer än det vill jag inte säga, för ärligt talat vet jag inte alls vad som kommer att hända med mig. För den som litar på Herren samverkar allt till det bästa. Jag litar på det.

Något som jag hoppas kunna delta i mycket under 2007 är bönegruppen, crosspoint och volleybollen. Dessutom skulle jag vilja se att jag kan vara hemma mera, men ändå på samma gång få mera tid för mina vänner. Det här med att vara hemma är lite problematiskt för mig. Jag har hela tiden planer för vad jag skall göra näst och sedan får jag dåligt samvete för att jag är för lite hemma. De senaste åren har det blivit ganska mycket av resor och färder samt andra vistelser borta från hemmet. Som tur har jag nu i januari inga planer före sista helgen, och det är ”Med evigheten i sikte” i Vasa. Den ser jag verkligen framemot. Och som tur kan jag väl också säga att jag i vår också skriver studenten, vilket betyder att jag har läslov och det innebär att jag är mera hemma. (Jag får nog inte lov att resa lång hemifrån under den tiden.) Jag måste nog verkligen satsa på att vara mer hemma nu, för sedan kanske jag börjar flytta bort och redan i april far jag ju på lärjungaskolningen och kommer hem troligtvis endast till helgerna under två månaders tid. Ååh, jag får nån samvetsattack här snart. Hur skall jag ens våga börja söka nå sommararbete utomlands (Tyskland?) nu när jag inte varit hemma mycket på säkert 1-2 år. Okej, för att inte oroa er i förhand så kan det nog bra hända att jag kommer att spendera resten av min framtid i Finland. Men vem vet, jag måste ju söka alla möjligheter.

Den viktigaste saken jag kan se från år 2006 är att Gud leder. Jag tror också på att han kommer att leda mig i framtiden. Fastän det nu är spännande är jag därför inte så väldigt nervös. Fast av den texten jag nyss skrivit kan jag inte låta bli att bli lite nervös, så jag tror jag slutar att skriva nu. Ha det bra ni alla och en hälsning till er andra som ännu har framtiden öppen: Vi är många i samma båt! (En tröst.) Om vi vill ha ledning skall vi be Gud om hjälp! (Den stora trösten.)

6 kommentarer:

7ommy sa...

Fint och mycket med text. :D Hoppas du får en chans o åka ti Tyskland efter studentskrivningarna med någon vänn. Lycka till också med din framtid!!!

Hanna sa...

Oj va din framtid ser öppen och spännande ut! Vad e dedär lärjungaskolning? De sku ja vilja höra mera om. Angående att vara hemma så tror ja att människan är sån att i ett visst skede i livet blir man själv lite mera vuxen och får för sig en massa saker och är inte så mycket hemma mera. Men ja tror att det hör till. Som liten kan man inte annat än vara hemma och bli ompysslad, men när man växer måste man börja rikta sig utåt och kanske göra sig färdig för att flytta bort helt och hållet. Ja uppmanar nu inte dig att vara mycket borta hemifrån :P utan att inse att du int ska ha samvetskval över det, för ja tror att det är meningen att det är så. :) Hoppas våra vägar år 2007 krossar varandra ofta :). Ha de bra, kram <3

Anonym sa...

Hallo! jag hittade din blogg, kul! Dina planer inför våren och den närmaste framtiden liknar lite mina faktiskt, så jag känner igen känslan av att inte veta hur det kommer att bli. Men på samma gång ligger det lite spänning i det! För att lita på Gud och vänta på hans ledning är verkligen ett äventyr! :)
Guds välsignelse!

Annie sa...

Åh, Sofie... *snyft* Vi börjar ju bli så stora! Hur ska det här gå?! Men som du säger måste vi lita på Gud, för Han har allting i Sin hand. Vad härligt, alltså! :D Kram! GVMD!

Anonym sa...

Man vet int allti va som e Guds plan för en, därför e d bra att me hjälp av bön få reda på va som han har planerat fö oss.
|Då sade de till honom: "Fråga då Gud så att vi får veta, om vår resa kommer att bli framgångsrik."| Dom 18:6

Anonym sa...

Jag hoppas också kunna delta mycket i bönegruppen nu under detta år. Och det är jätteroligt att fler vill komma med nu när vi har flyttat vårt bibelstudium till söndag! :) Förrestsen hoppas jag att jag kan komma på crosspoint imorgon, för hittills har jag inte haft någon feber idag! :) kram