Sidor

tisdag, januari 02, 2007

Nyårsläger

Mina damer och herrar, nu skall jag skriva till er igen. Eftersom de flesta av er som läser själva var med på lägret och dagarna före här i Österbotten tänker jag inte referera hela vårt program, istället tänker jag skriva om vad jag själv minns bäst och lite sånt.

Hesaborna kom en mörk vinterkväll upp till Österbotten och vi befann oss hos en vän. Den kvällen fick vi igen se våra vänner, och det var en trevlig kväll. Av några helsingforsvänner fick jag julpresenter, som innehöll filmen My Fair Lady, ett kors, en bibelväska, en pins med davidsstjärnan och ett kors. Vi hade en rolig kväll med diskussion, skratt och choklad. Till natten delades helsingforsvännerna upp för att bo hos oss österbottningar. Jag tänkte nog om helsingforsborna alls visste var de var när vi mitt i natten körde genom skogarna här. Och förstås kunde de som inte varit här förut veta var de var. Nästa morgon fick de istället se mera av kommunen, när vi hade en fullspäckad dag med ishockey, mat och filmkväll. Hitch var en komedifilm som jag inte hade något emot att se igen. Den andra filmen vi såg var the Island, som jag först var lite skeptisk till, för jag brukar inte tycka om ”mörka” filmer, men den där var intressant och spännande. Filmen höll en länge en i spänning och ovetskap. Före vi for hem och sova igen märkte jag hur det är när man skall organisera något. Det är svårt! Jag skulle se till att vi först fick tjuts till ishallen, att vi sedan skulle äta nånstans och att vi slutligen skulle ha tjuts till stan (det här gällde oss fem flickor som befann sig hos oss och Johis över nätterna). Det tog en stund att få allt iordning, men till slut blev allt bra.

Nästa dagen kom den dagen när lägret började. Jag hade förut inte varit på lägret, så jag visste inte riktigt vad som väntade. Jag hade ändå två år varit på själva nyårsvakan på lägret, där andra folk än endast lägerdeltagarna är välkomna. Nu efteråt kan jag säga att man har mycket roligare på nyårsvakan ifall man deltagit i hela lägret. Men om jag ska berätta om hela lägret, så kan jag säga att det var mycket roligare än jag hade trott. Vi fick sova i samma rum med alla våra väninnor och jag fick dela en mycket skön luftmadrass med Melinda. Alltså, det var skönare att sova på den än på min egen säng! Det som jag tyckte var mest berikande under dagarna var diskussionerna vi hade efter bibelstudierna. Vi blev indelade i femton grupper och kom i samma grupper med människor man inte kände från förut, så man fick tala med nya människor, vilket var berikande. Något annat som jag upplevde som en positiv sak, var att man kände så många där. Där var många människor från min egen kommun, och det var så roligt att ha med helsingforsvännerna där, och dessutom kände man (igen) många från Kokkola och många andra kände man till ansiktet från olika kristna läger. Något om själva uppbyggnaden av lägret kan jag nästan enbart säga positiva saker, jag tyckte att lägret var mån om det andliga och sedan hade lägret tillräckligt mycket med fritid så att man fick umgås med vännerna. De första dagarna tyckte jag att lovsången nästan var för kort, men sista kvällen på nyårsvakan hade man satsat på lovsången. En sak från lägret som jag kommer att minnas är Fria förmågor. Där uppträdde jag och tre andra med ett balettnummer. Jag och en annan flicka uppträdde som män och två av våra manliga bekanta hade klätt ut sig till fina ballerinor. (Obs, vi har den på film!) Maten på lägret var bra, faktiskt! Två gånger fick vi dessutom till morgon- eller mellanmål olika köttpiroger, vilka smakade mums.

Något som jag minns som en dålig sak från lägret är att man sov så lite (och nätterna före hade vi sovit lite) att man till sist blev väldigt trött. Andra till sista dagen var jag så trött att jag på tre olika programpunkter tänkte somna, och det är både pinsamt och fristsamt.

Alltsomallt var vi tre gånger i kyrkan på lägret. De två sista gångerna fick vi njuta av körsång, första gången av både Evangelicum och gospelkören, och sedan sista morgonen fick vi höra på gospelkören. Sista gången vi var i kyrkan där var alltså kl.12-13 sista dagen. Det var så roligt att lyssna till gospelkören så lägret slutade inte med en negativ känsla för mig.

Om nyårsvakan kan jag berätta lite mer, eftersom helsingforsvännerna redan då befann sig hemma i Helsingfors eller i Lahtis. Rättare sagt kan jag berätta lite mer om den dagen. Helsingforsborna for hem på morgonen efter maten. Vi kramade hej då åt dem i aulan, men efter en stund hände en konstig sak, Hanna och Emma kom in igen. Det var något fel med ena bilen. En efter en kom de sen in igen när de inte förstod vad felet var och de kom med på bibelstudiet. Några av dem var ändå och fixade med bilen, och efter en stund fick de bilen i funktion och de for hem. Det var den här dagen när jag var ganska trött. Efter bibelstudiet hade vi ingen diskussion utan istället hade vi vårt första seminarium, där jag fick intressant info om en kristen tv-kanal som man borde stöda. Andra seminariet hette vardagskristen och ”föredraget” var ganska intressant och ett och annat kunde man snappa upp därifrån. Lite senare var det dags för galamiddag och alla försökte göra sig fina. Några pojkar hade klätt sig i hatt, väst och hade promenadkäppar i handen. Det blev trerättersmiddag med sallad som förrätt, potatismos och kött som huvudrätt och till efterrätt fick vi något som innehöll svartvinbär (jag är inte så bra på termer inom mat, så jag vet inte vad efterrätten hette). Sedan kom vår vän Mia till skolan, eftersom hon kom med till kyrkan och på nyårsvakan. Vi fick ännu ta det lugnt en stund, medan gospelkören och Evangelicum ställde sig iordning för mässan i kyrkan. Från och med mässan kom nya människor till Karleby eftersom de där ville fira nyåret. Så på nyårsvakan var vi många människor. Under själva lägret hade stolarna i festsalen inte varit riktigt fullsatta, men under nyårsvakan var det många som fick stå. I hälften av salen fick människor sitta och där bak fick de stå. På kvällens program var det bändet Bass´n´ Helen (stavning?) och Päivi Niemi med vittnesbörd. Sedan fick man äta kebab och franska, som jag hörde att milipojkarna var med om att laga iordning. Senare var det dags för lovsång. Underbart. Det var också lite bön där och som vanligt böjde vi (nästan) alla knä när vi bad vår sista bön innan klockan slog tolv, då blev det kramkalas och småningom rörde vi oss utåt där milipojkarna sprängde raketer. Det var härligt att fira det nya året i vänners sällskap. Faktiskt härligt. Efter raketerna rörde vi oss småningom in igen, där det igen var dags för härlig lovsång. Bön, samtal, tårar, flaggor, lovsång, Ära åt Gud tyckte jag kännetecknade kvällen. Kvällen var härlig. Den kvällen var det tystnad först klockan tre, så sovtiden sköts framåt med ca 2h. Det som jag här som en parentes kan nämna är att det var tråkigt att helsingforsvännerna måste fara hem tidigare. Det som dock var roligt, var att en helsingforsbo lämnade kvar, och det var Mokus som var i militären. Så vi hade ännu en kvar, med vilken vi fick diskutera på högsvenska.

Som ni kanske kan tänka er så var vi ganska trötta sista morgonen. Vi åt morgonmål, och sedan for gospelkören för att öva inför gudstjänsten. Vi övriga städade undan och vi var ganska många som hjälptes åt att sätta in madrasserna i de stora säckarna. Det var sedan roligt att ligga och slöa på madrasshögarna. Som jag redan nämnde så hade lägret ett trevligt slut i kyrkan. Jag var glad över detta läger som jag deltagit i. De hade varit så roligt! Många vänner, undervisning, rolig program, diskussioner osv osv. Tack ni alla som var med på lägret och gjorde det till vad det blev! Tack alla som jag fick diskutera med! Tack alla ni som arbetade för lägret! TACK GUD!

Gå i frid och tjäna Herren med glädje! Det var något som jag fick höra några gånger under lägrets gång. Gud är inte någon vi skall tjäna endast under läger, för det verkliga livet vi lever är ju oftast utanför läger. Så låt oss ta till oss befallningen om att tjäna Herren med glädje!

(Tyvärr kan det hända att jag glömt bort att nämna en del saker, men de finns i alla fall i mitt hjärta. Tack till er helsingforsbor som ville komma upp för att dela gemenskapen!)

10 kommentarer:

7ommy sa...

Tack till dig!!! Fint skrivet, synd att vi faktiskt måste fa tidigare men vi va föde med er i anden. :D

Annie sa...

Underbart skrivet, Sofie! Jag instämmer i precis ALLT! :D Tack ska du ha för några underbara dagar! Kramar och GVMD!

Anonym sa...

"Nästa dagen kom den dagen när lägret börja" ajajaj... D om gramatiken. Lägret va otrolit rolit. D va rolit att få vara där på lägre, o ja tror att vi gör d om igen nästa år, om d passar sej. Vi hade också rolit i Lahtis, o ja tycker att d va bra att vi for hem då vi fo. O bilen va d faktist så att d int va Jan, int Tommy, int Otto, int nån av flickona, så du kan gissa vem som fixa bilen;)
// Henrik den glade (glad över nyårslägret)

Hejafreja sa...

Japp bra skrivet! O tack för allt! Ha d bra

JJ sa...

Jo de va kul o höra om va vi gick miste om... suck... Henrik fick iaf en oförglömlig sista kväll..

Hanna sa...

...med Elin <3

Hanna sa...

De va faktist en snäll snygg österbottning som fixa bilen ;)... och hans kusin va de väl :D

Anonym sa...

d fanns ingen kväll, int iaf me Elin, o den kvällen va INT I ALLA FALL oförglömlig

Annie sa...

Okej, nu är jag förvirrad...

Jossan sa...

det kallas Svartvinbärskvarg...det är en ett namne på en dessert..EJ Köksterm...t.ex att parera, är en köksterm...eller att förvälla...det är vad man GÖR i ett kök som man använder kökstermer..inte namn för maträtter:) men nåja...ska lugna ner mig:P
Tack själv för en otroligt underbar tid med dig och de andra på lägre!:) Auf wiederhören! Schüss! GVD