Sidor

söndag, augusti 19, 2007

Hava Nagila

Det blev lite stressande igårkväll och denna morgon gällande vår färd till Larsmo och grafteds läger. Jag tänkte att vad skall detta bli till om jag bara är stressad. Jag bad då att dagen ändå skulle bli bra. Stressen försvann sedan snabbt och nu på kvällen ser jag att jag fått ha en underbar dag. Först ett kristet läger och sedan crosspoint. Underbart. Jag har hört så mycket bra idag och fått diskutera och be. Det har varit en uppbygglig dag.


När jag kom hem fick jag veta vad den där israeliska sången hette, som jag lite funderat på. Hava Nagila heter den, vilket på engelska betyder Let us rejoice and be glad. M.h.a. youtube och google fick jag fram både sången och själva texten.

Här finns en version av sången på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=m6RuURE9Y44&mode=related&search=
Här kommer texten och den engelska översättningen: http://www.hebrewsongs.com/song-havanagila.htm

Jag har inte egentligen hört mycket av israelisk musik, men det jag hittills hört har jag tyckt väldigt mycket om. Stilen är så speciell. (Då talar jag inte om såna sånger som sjungs i melodifestivalen, utan mer sånt som är typiskt israeliskt)

Jag ser nog mycket framemot Israelresan. Hoppas vi får höra mycket av de israeliska sångerna!:)

Inga kommentarer: