Sidor

tisdag, augusti 28, 2007

Nu är jag Åbobo

Genast när tåget körde in till Åbo kände jag att det här är min stad. Nu är jag här och det är här jag vill vara. Lägenheten känns också som hemma. Det känns inte främmande. Mitt rum är fortfarande i oskick, men det beror på att jag ännu inte fått ihop sängen och skrivbordet. Jag måste köpa skruvmejslar, för dem vi har är lite för små. Jag började i alla fall sätta ihop sängen igår, men jag möttes snart av en överraskning. Sängen hade inget botten! Vi hade köpt en säng utan botten! Jess. Så nu vill jag inte sätta upp den före jag fått skaffa ett botten åt mig, för annars tar den onödigt stort rum. Skrivbordet vill jag gärna också snart ha upp så jag får börja ordna mina papper och grejer.

Första skoldagen, dvs igår, var inte en bra väder-dag. Det åskade och regnade och jag mindes inte vart jag hade satt paraplyn. Jag fick alltså två gånger under samma dag bli dyblöt. Men sånt tar jag ändå med någorlunda ro.

Det som däremot inte gav så mycket ro, var att jag fick reda på att vi redan denna vecka ska välja linje och biämne. Jag hade trott att vi först om något år skulle välja biämne, och jag hade inte alls vetat om att det fanns linjer att välja mellan (3st). Jag gick och var orolig igår, för tydligen beror ganska mycket av framtiden på DEN HÄR veckan, och jag kände mig ganska tom. Dessutom ifall jag ville fara på lärarlinjen så kunde det bli ganska omöjligt, för jag är på Israelresan när lärarlämplighetstesten hålls. Igår var jag alltså ganska orolig.

Idag på morgonen gick jag och tala med en studierådgivare (jag vet inte exakt hennes titel). Samtalet med henne lugnade ner mig, och nu känner jag mer ro. Det går att delta i lärarlämplighetstest även på våren, och ifall jag inte kommer in då så är det inte HELT omöjligt att komma in näsat höst hellre. Och det här med biämne, så sa hon att som lärare kan jag nog välja nästan vilket biämne som helst. Jag tänkte då, att teologi måste väl ändå vara omöjligt. Men nej, hon sa att det går bra att läsa allmän teologi, så kan jag också undervisa i religion. Dessutom sa hon att nu när vi väljer biämne, så är det bara ett preliminärt val. Vi kan fast ändra oss ännu om ett år. Det är så skönt, och jag är så glad att jag fick tag på den här studierådgivaren.

Det här är nu min andra skoldag. Eller kan man ens kalla det skoldag. Den här första veckan är en studieorienteringsvecka, då vi gulisar får massor med info. Själva skolan börjar först nästa vecka.

Jag måste köpa en skruvmejsel åt mig!

Vi samlades med vår tyskagrupp igår och det var roligt. Vi var 14 st som kom in på tyska, men åtminstone 2 var inte med. Vi blev indelade i två grupper, och i min grupp var vi då fem flickor. Vi har en väldigt trevlig egenlärare, och jag är tacksam över att ha fått honom till lärare. Tänk ifall man skulle få en egenlärare som inte alls brydde sig! Under själva samlingen talade vi flickor bara lite med varandra. När vi sedan gick hem talade jag mer med två flickor. Jag ser nog framemot att jobba med den här gruppen! Fast jag känner mig nog osäker när jag ska börja tala tyska, för egentligen har jag inte talat SÅ mycket tyska. Men jag tror det kommer med tiden, och av vad jag förstod, så är inte alla i gruppen heller VÄLDIGT vana tyskatalare.

Vi har inte ännu fått internet till lägenheten. Men som tur var jag redan igår och skrev in mig som studerande, och då fick jag användarnamn och lösenord så att jag kan använda skolans bibbans datorer.

Igår var Wallis och Oscar på besök hos mig och Ina. De två var i stan när det började regna, så de kom in för några timmar och förgyllde vår vardag med deras humor. Synd att vi ännu inte har ett köksbord, men de tyckte det gick bra att stå runt den ändå. Maten fick vi däremot nog äta i Inas rum.

Nåja, nu har jag fått skriva av mig det jag behövde! Hoppas jag hittar till datorn snart igen!:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

jess bra att du o trivs. fick nätet fixat så nu kan ja ääntligen va i kontakt med resten av världen. vi råkas :)

Anonym sa...

Jagförsökte ringa till Jysk i Åbo i dag för att fråga om din säng. Men de svarade inte. Jag ringde i två omgångar säkert upp emot en halv timme per gång. Ingen ville svara. Ingen bra service precis. Försöker igen i morgon.

c e e