Sidor

tisdag, december 09, 2014

Dag 9



Borgbacken, Särkänniemi och Power Park i Finland. Gröna Lund och Liseberg i Sverige. Blackpool Pleasure Beach i England och Heide Park i Tyskland. De nöjesfält har jag besökt. Bilden är från den sistnämnda. 

Jag har varit tokig i nöjesfält. Mitt under en vinterkväll kunde jag ligga och hållas vaken av nervositet över en karusell jag gärna ville åka, men inte riktigt vågade. Mitt i vintern! Ett halvtår innan jag på riktigt skulle stå inför utmaningen!

Det är med skräckblandad förtjusning jag tagit mig an många karuseller. De snurriga har jag aldrig uppskattat eftersom de gjort mig illamående. Några har varit så skrämmande att jag numera avstår från att gå på dem, men ofta har det varit förtvivlat roligt med karuseller.

De senaste åren har jag gått igenom en liten identitetskris. Det började efter att jag snurrat och snurrat på Suomen Tivoli. Efter det började jag må dåligt bara jag tänkte på nöjesfält. Jag såg min dröm om att vara en nöjesfältmommo gå i kras. Men jag följde en plan. Jag tog det lugnt något år och for inte på nöjesfält innan jag kände mig redo. Och det gick faktiskt ganska bra när jag väl befann mig på nöjesfält igen. Lite illamående, men identitetskrisen lugnade ner sig.

Angående bilden. Bergodalbanor är det absolut bästa på nöjesfält, enligt mitt tycke. På bilden syns Europas högsta träbergodalbana. Första backen är 60 meter hög. Tänk Space Shot på Borgbacken.

Inga kommentarer: