Sidor

måndag, maj 29, 2006

29 maj, ännu tre prov kvar och sommaren i sikte

Jag har ännu inte kommit underfund med varför jag har tre prov den sista veckan före sommarlovet. En annan sak jag heller inte har kommit underfund med är att det nu är sista veckan före sommarlovet. Jag känner mig ännu lika oinspirerad att läsa till prov som igår. Det som däremot var bättre igår, var att jag redan hade läst igenom provet två gånger. Om jag igen slöar med att läsa, betyder det att jag inte kommer att kunna nånting. Men jag hoppas och tror att jag kan sätta bältet så hårt att jag kommer att läsa.

OBS! HAR DU LÄST NYHETERNA! Borgå Domkyrka har brunnit! Jag kan inte förstå det! Jag har inte läst så mycket om det, bara vissa fakta. Och så såg jag en bild, och hemska saker! Hela taket var borta och väggarna stod prydligt kvar. (jag hoppas iaf att väggarna ännu är prydliga, så såg det iaf ut på bilden.) Jag undrar om branden är anlagd eller om branden uppstod annars bara. Borgås, ja hela Borgå stifts landmärke är nu förstörd. Jag bara kan inte förstå...

Jag har nu fått en skiva med bilder och ett video från vårt Polenresa. Vi fick se filmen, som en i vår klass gjort, på den dagen när vi presenterade resan inför skolan. Lärarna var så inponerade av filmen, och olika idéer dök upp. En idé, en bra idé, var att vi alla som var med på resan fick filmen. Det var otroligt roligt att få filmen, och att på samma skiva få andras foton från resan. Tyvärr kunde inte mina bilder vara med på skivan, men där tycks finnas ganska många bilder ändå. Så när mina prov är över kanske jag hinner se på filmen.

Får se om jag hinner se filmen före jag far till Helsingfors. Det blir nog intensiv program efter proven också. På torsdag ska jag direkt efter skolan till stan och (försöka) hitta en avslutningströja och så ska jag inhandla en mp3-spelare åt mig. På kvällen blir det plättsamling för oss som var på skribaweekend. Jag vet inte om plättsamlingen är bara för ledarna, eller om också skriborna får komma. Men det talades nog bara om det med ledarna. På fredagen får jag nog packa hela dagen. Packa för två veckor framåt. Det blir svårt för Sofie. Hur många väskor behöver man ha med? Hur många tröjår? Hur många par shorts? Hur många par av det och det och det och det? Jag kommer väl med hela klädskåpet till Helsingfors. Jag kommer säkert att ha så mycket väskor med att jag kommer att behöva bärhjälp. Jag måste nu bara ändra om min hjärna och ordna allt så att alla väskor ryms i mina händer.

Jag har ju nu då geografiprov idag, så därför ingår det lite geografi i min tankeverksamhet just nu. Fast om jag säger ärligt, så ingår det ändå så pass lite geografi i min hjärna, så jag börjar fundera om jag egentligen kan något alls. Kursen handlar om kulturgeografi och vi har läst om befolkning, befolkningsexplosion, u-länder vs. i-länder, jordbruk och industri å sånt. Men den där delen om jordbruk och odlingsväxter har jag inte pluggat på. Det är sånt som jag ändå inte lär mig, så jag har satsat på allt annat istället. (okej, satsat var nu kanske inte rätta ordet.)

Så, nu orkar jag inte tänka på geografi mer just nu. Jag måst ändå sätta mig ner just och läsa lite till. Så, vad ska man säga nu då? Mina två vänner har kommit hem från Stockholm Gospel Festival inatt, och jag kan inte väänta tills jag får höra mer om hur de har haft det. Jag hoppas att de har hittat nya vänner och bekanta från gospelkören. Jag hoppas också de har haft en fin upplevelse i.o.m. resan och jag hoppas de har fått se Guds kärlek.(det hoppas jag att de får se hela tiden annars också förstås.) Jag har bara hört om den här Gospel Festivalen att det är så härligt där. Och jag kan tänka mig att det är en speciell stämning med en 1000-sångares kör. Så många har jag iaf hört att de brukar vara. Det är säkert också mäktigt att får höra på kören. Tänk er en vanlig stockholmare som glömt bort allt vad Gud är och medan hon går där på stan plötsligt får höra glada lovsånger till Gud. Jag hoppas att dessa stockholmare, och andra som gick på stan, fick en aning om hur viktig Gud och Jesus är.

Nu ska jag avsluta inlägget så här fint med att säga att jag ska avsluta inlägget.

p.s. Ni minns väl ännu mitt inlägg om foton! Jag säger nu bara: Minns att fota och spara alla minnen!:)

Gud vare med dig!

1 kommentar:

Anonym sa...

hej du...kan du skicka viesti på telefonen om vad ditt lösenord är hit ifall du vill att jag ska sätt in bilderna du valde ut.