Sidor

tisdag, maj 09, 2006

vanlig tisdag

Konstaterade just att jag bara har skrivit sju blogginlägg hittills. Nu kommer jag med ett nytt inlägg, men det lär varken bli långt eller intressant! (Det här är ett bra sätt att börja ifall man vill uppehålla intresset och spänningen hos läsarna)

Om du läser blogginlägget "provproblematik" så kan du se att jag var fundersam inför psykologiprovet. För alla som undrar hur det sedan gick, så fick jag tio. Jag hade inte tänkt satsa så mycket. För mig blir det dock så, när jag läser på prov, att jag inte får ro förrän jag kan ämnet någotsånär bra. Inte kände jag mig helt fullärd när jag skrev provet, men tydligen så fick jag ändå tio. Det betyder nog med 99% chans att jag också får tio på slutbetyget i det ämnet.(jag tar dock inte alla kurser i ämnet.) Inte dåligt inte, fastän jag kanske inte helt förtjänar det.

I finska har vi fått träna oss på studentskrivningar. Jag provade på A-nivån för att kolla om jag har nå chanser att klara provet. För dem som inte vet, kan jag säga att jag inte är något geni på finska! Nej nej, tvärtemot! Studentövningen gick överraskande över mina förväntningar. Jag fick 192/299 p. Det betyder att jag ändå är en bit över hälften! Kanske finns det en chans. Däremot har jag sen hört av en kompis att det andra studentprovet som vi får öva på denna kurs är mycket svårare. Så ifall jag inte klarar det provet blir det lite fundersamt för mig. Jag måste ju veta nu i vår om jag ska skriva A- eller B-finska på riktigt.

Nu har jag talat mycket om skolan igen. Och om skolan ska jag fortsätta att tala. Det är ju egentligen ganska logiskt egentligen att jag talar om skolan, eftersom så stor del av mitt liv kretsar runt skolan. Jag har nu mycket jag ska hinna med på mindre än fyra veckor. Vanliga skoluppgifter + engelska arbete + moddatenten som jag gör. I moddatenten ska jag skriva en materialbaserad uppsats, en novellanalys, en berättelse och sedan ännu skriva ett prov. Med andra ord är det ganska mycket jag måste hinna med. Dessutom skulle jag väldigt gärna medverka som hjälpledare på vår scribaweekend. Weekenden kommer mitt i provveckan, och som tur får jag flytta måndagens prov. Jag måste ännu bara fundera på om jag säkert hinner, med alla mina skolarbeten.

Trots alla bekymmer kommer sommaren emot. Det har jag fått erfara under denna helg. Vädret var upp till 24 grader varmt, och man kunde vistas ute med liten mängd kläder på sig. På somrarna brukar man kunna njuta av värmen i några minuter, och sedan brukar ett stort moln komma ivägen för solen. Nu var det annorlunda. Det var hett i flera timmar, himlen var molnfri. Ja, ända in på kvällen var det så varmt det nu kunde vara i skuggan och så...

På sommaren kommer jag att spendera två veckor i Helsingfors. Jag får bo hos familjen J. och jag är så tacksam för den gästfrihet de visar! Jag är också väldigt tacksam till H. som hittade mattekursen åt mig!:) Nu behöver jag inte fara ensam på mattekurs här i hemstaden, nu får jag på samma gång göra ett äventyr! Ett veckoslut(eller någon dag?) på familjens villa är planerad, och det kan jag ännu bara drömma om hur härligt det kommer att bli.

Igår var jag på talko. Det var första gången jag var på talko, och det kändes härligt att kunna göra något för trivseln i min hemby. Jag kanske inte gjorde så jättemycket, men jag gjorde en liten insats (jag krattade) och det är roligt att medverka för något uppbyggande. Nu ser simstranden säkert mycket finare ut än den hade gjort ifall ingen skulle ha krattat eller huggit ner söndriga träd. Nu vet jag också att jag har kunnat vara med för att förbättra något i byn. Vi konstaterade också att simstranden är en väldigt romantsik plats. Det har jag nog konstaterat förut redan, men nu kom det där lilla pricken på i:et. Vi hittade nämligen där en ganska stor sten (så stor att man nog får lyftat det, men det är ändå tungt) som var format exakt som ett hjärta.

Nu skall jag göra läxor av tiden som är kvar av min hålpass. Sen måste jag igen gå och köpa banan, eftersom jag igen glömde att ta med mellanmål till skolan. Efter dessa tröga skoldagar kan jag se något positivt i alla fall. Min syster kommer hem på fredag. Då får jag se hennes nyklippta hår och nyiköpta kläder. Jag har hört av henne att jag kommer att bli avundsjuk på hennes kläder.

Måste ännu bara berätta om en läxa vi fick från biologin. Vi skall idag fara ut och titta på björken och vide. Då ska vi studera skillnaderna på ståndare och pistill. Jag måste säga att detta är ju nästan intressant. Jag har aldrig tänkt på växter mera än att de är gröna, och vissa är stora. Att växterna dessutom består av olika celler och delar ska jag nu få utforska lite.

Skön maj!
GVMD!

1 kommentar:

Anonym sa...

att den inte kommer att bli lång sa du??...;)
du...ta och chilla lite med skoltankar. det slår ju nästan rundgång. nåja, läraren i biologi kan nog få det mesta intressant, måste jag säga.=)

Vi syns på fredag!! YEEY!! Tror jag tar ett ganska tidigt tåg. Ska bara kolla hur dags jag kan komma iväg. Men senast 16 borde jag vara i Kokkola, tror jag...*funderar* Men beror på ifall ni har möjlighet att komma å hämta.

*kramiz*