Sidor

onsdag, maj 31, 2006

Märkte ni?

Ifall ni inte märkte att jag har satt upp bilder på bloggen, så ska ni rulla ner sidan lite. Inlägget med bilderna kom där lite lägre ner, eftersom syrran hade satt in bilderna här och sparat dem, men inte visat dem. Så ni får lite inblick i vår resa till Polen.

Man börjar få åka slalom mellan masken nu. Jag har märkt att masken kommer upp lite här och där, och denna morgon fick jag åka slalom mellan myggen för att inte stiga på dem. Det är ju ett bra tecken att masken kommer upp. Jag är inte bra på biologi, men jag kan ändå tänka själv att det betyder att sommaren snart är här.

Igår läste jag till biologiprov. Vi har mycket om korsning och nedärvning nu, så det var mest räkneuppgifter att göra. Nästan som matte. Men det var ändå inte så mycket att läsa, så jag gjorde lite allt annat möjligt istället. Men nog fick jag läst också lite. Hoppas nu att jag kan tillräckligt bra. Biologiproven brukar vara ganska långa. Just denna dag får vi inte skriva så mycket på övertid heller, för maten börjar 10.25 och 10.50 ska vi fara med buss till UPM-kymmene. Jag börjar nu tänka att jag en gång skrev ett religions- eller psykologiprov till 10.50, så jag hoppas att inte samma sak skall ske nu.

Idag kommer jag att läsa till skolårets sista prov. Det är modda tentamen och jag har bara en dag på mig att läsa. Som tur har jag läst igenom nästan allt en gång redan förut, så jag vet vad allt går ut på. Det mesta vi ska läsa är självklarheter, det handlar mycket om studentskrivningen.

Det här med inspiration, förstår jag inte riktigt. Ibland kan man skriva långa ramsor, och ibland vet man inte alls vad man ska skriva. Men det är ju också förståeligt att jag inte har så mycket att skriva om när jag bara sitter och läser till prov. (okej, till största del.) Jag kunde ju förstås berätta om något intressant som jag har läst till prov, men just nu minns jag ju inte så mycket intressant. Kan mest om mitosen, meiosen och olika nedärvningsformer. (intermediärt, kodominant...) Det här med korsning och nedärvning är nog faktiskt interssant. Man får reda på hur nedärvningen går till, varför man får vissa anlag av mamma och varför man får vissa anlag av pappa. En sa en gång skämtsamt till mig att jag liknar min farfar. Det är sant att man också har vissa anlag av far- och morföräldrar, men om jag direkt liknade faffa är dock en annan sak...

Nu ska jag ännu lite finslipa mina kunskaper i biologi med att läsa lite till. Eller borde jag istället skriva mail till mailvännen i Österrike? Hmm.. jag tror det blir mail.

Gud vare med dig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Öh...ja ba "vadå åka slalom mellan masken?!?"...meen nu fattar jag lixom *pling*.
Haaahaaa..att du liknar faffa...nää, inte gör du ju det inte!! Du liknar ju moffa!!! ;) På sant lixom!!

Hey...kolla denna sida ifall du inte gjort d tidigare: http://tjuvlyssnat.se/ Den är sjukt rolig!!=)

syns i mårån!
*kramiz*

Anonym sa...

Lutherska kyrkan i Tyskland: http://www.velkd.de/

Jossan sa...

hmm...vem va månne dendär personen som skämtsamt sa att du liknar din farfar??;) månne de var min kära svåger??:P

Sofie sa...

hihi, precis nanna!;)