Sidor

söndag, december 16, 2007

Hej på dej!

Min penal for sönder idag. Jag tror det är ett tecken på att jag snart får fara hem.

I fredags hade vi en fin julfest tillsammans med studentmissionen, Åbo svenska församling och KSÅA. Ina var med i gruppen som hade hand om allsången, så personerna i den gruppen kom till oss före och åt middag. Till själva julfesten kom många människor och många bekanta. Vi fick sjunga julsånger och äta god mat (saltpajer, och olika ostar). Jag började få en känsla av jullov fastän jag visste att jag ännu har två tenter kvar. Men inte gör det något ifall det känns som jullov, så länge jag minns att jag har tenterna kvar. Och dem har jag nog minnats, men det har ändå känts lättare nu när jag inte mer behöver fokusera på lektioner och läxor.

Nu i helgen har jag t.ex. två gånger sett på film. Samma film. På fredagkvällen tittade jag och Ina på den, och igårkväll (lördag) tittade jag på den igen. Filmen heter Chasing Liberty och i huvudrollernar är Mandy Moore och Matthew Goode. Filmen är en romantisk komedi, och ifall ni gillar sådana så rekommenderar jag den här filmen! (Speciellt Hanna skall lyssna här! ;) )

Fastän jag ännu inte har haft morgondagens tent, så hurrar jag redan. För jag vet att imorgon är den över, och dessutom har jag nu läst tillräckligt, dvs jag har saken under kontroll. (Hjälp, får man säga såhär, för vad händer om jag plötsligt får blackout? Då får jag ta tillbaka vad jag sagt.)


Den här allmänspråkvetenskapkursen som jag nu har tent i var indelad i tre delar, och den här delen har faktiskt varit intressantast. Lektionerna är nog nästan aldrig intressanta, men om jag tänker på det som jag läst till tenten. Vi har t.ex. läst om något som heter presupposition. Där har vi fått bekanta oss med det här fenomenet: Se på satserna : "Stalin mördade Trotskij i Mexiko" och "Stalin mördade inte Trotskij i Mexiko". I båda satserna har ju Stalin faktiskt mördat denne Trotskij. Läraren själv hade ett exempel på det här fenomenet: "Har du slutat slå din fru?" I den här situationen kan man varken svara Ja eller Nej utan att det blir klantigt.

För att uttrycka mitt humör för tillfället, så är jag glad, lättad och positiv. För en gångs skull känns det fridfullt här i Åbo!:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där med din penal...jååh, det måste nog helt klart vara ett tecken på att du snart får fara heim...*tittar* ^^,