Sidor

måndag, december 03, 2007

Njuta av att göra ingenting

Jag insåg förra veckan att jag hittills under min tid i Åbo aldrig bara legat och slöat. Inte är det ju helt så att jag bara har haft skolarbeten. Men när jag inte gjort skolarbeten så har jag ju haft något annat att göra: laga mat, motionera, träffa vänner, fara på nå kristna möten... Visserligen har jag suttit ganska mycket vid datorn, vilket kan tolkas som "slöat", men alltid när jag varit på internet, så har jag ändå haft den där känslan att jag inte borde vara där, dvs borde göra något vettigt istället.

Idag har varit en sån dag då jag tillåtit mig att vara slö. Jag hade en lektion idag. Sedan var jag och äta skolmat med A-S som vanligt. På vägen hem for jag in via stan och gick runt i Hansa. När jag kom hem hade jag fått en mail som gjorde det lite klarare med Rukaresan, och sedan förflyttade jag mig från stolen till sängen. Jag sov en stund, kanske ett par timmar, och läste lite ur en bok. Mot kvällen lagade jag och Ina mat tillsammans.

Det enda i skolväg som jag gjort idag är att skriva några meningar till ett arbete. Men jag insåg att jag ännu har bra tid på mig, så jag vill inte förstöra den här kvällen med att arbeta med den!:P

Det stämmer nog det som syrran sade, att när man studerar har man hela tiden lite dåligt samvete. Det finns hela tiden något man kunde göra. Jag tror jag i tid måste träna mig att tillåta mig att slappa ibland, och försöka få bort den där samvetskänslan. Det blir tungt ifall man aldrig kan slappna av.

Som jag nämnde tidigare så fick jag ett mail idag. Jag vill nämligen med till Ruka i början av Februari, men resan krockade lite med en kurs. Nu fick jag reda på att samma kurs också går några dagar tidigare, så jag hinner just och just delta i den. Men ooh, vad glad jag är, för det verkar fixa sig. Jag väntar ännu på att få kursens tidtabell, och jag hoppas att det ordnar sig. Hoppas att kursen är på kvällen, så att den inte krockar med skolan.

Syrran är nu på besök hos släktingar i Sverige. Eftersom hon bor i Sthlm för tillfället så kunde hon fara och hälsa på dem, och hon är nu där i några dagar. Jag är glad för hennes skull att hon hade chansen att åka. Det är inte så ofta vi är dit på besök. Vi brukar vara en gång om året, men nu har vi inte varit på kanske ett par år.

Nu ska jag ta och fortsätta läsa på min bok som jag läser. Skönt att läsa en bok som inte har något med skolan att göra. Jag läser den bara för att jag njuter av att läsa den!:D

1 kommentar:

Anonym sa...

Va skönt att höra att du kan ta det lugnt också. Hoppas Ruka-resan ordnar sig också utan att du missar nåt.