Sidor

lördag, december 08, 2007

Tid med Gud

Något som jag fått göra klart för mig här i Åbo, är att fastän det är stressigt, fastän man hellre skulle vilja (okej inte vilja, men borde) sitta och läsa eller göra skolarbeten, så behövs tiden med Gud. Jag har försökt pränta in i mig att den tid jag tar för Gud blir välsignad, och fastän jag själv tycker det låter motsägelsefullt, så försöker jag tänka att fastän jag tar bort tid från läsande, så kommer Gud att välsigna det. Hittills har jag ändå planerat mitt schema så att jag tycker mig ha haft tid att gå på möten och sånt. Ändå har jag ibland känt stress över att borde vara hemma och läsa istället.

Till exempel för några fredagar sedan var jag på studentmissionens fredagsmöte. Före den började var jag småstressad och tänkte att jag borde läsa istället. Men jag tänkte att jag ju ändå är på plats nu, och kan inte gå hem mera, så jag kan bara göra det bästa av kvällen. Efter några minuter var stressen borta, och det blev en välsignad kväll. Det lönade sig alltså att vara med på mötet, och dessutom att lämna bort stressen.

Varför jag skriver det här inlägget är kanske mest för att göra klart för mig själv, att jag iaf har lärt mig något nu i höst. Det känns som om jag trampar på stället, men vissa saker har jag säkert ändå lärt mig, som jag inte märker. Borde göra en lista på allt vad jag lärt mig.

...

Borde väl inte ens behöva säga här att jag längtar till jullovet. Jag längtar så jag blir tokig. Jag är nu inne i den tunga tiden, som jag hela hösten har bävat inför. Ändå blev den här tunga tiden kortare och lättare än jag hade förutspått. Men inte kan jag säga att det är enkelt och roligt för det.

Såhär ser mitt schema ut före jullovet kommer:
ti 11.12 tent i Wirtschaftspropädeutik (handlar om ekonomi och näringslivet)
ons 12.12 tent i Landeskunde (information om landet och sånt...) samt tent i Übersetzung (dvs. vi ska översätta texter)
må 17.12 tent i Allmän språkvetenskap
to 20.12 tent i tysk grammatik

Fem tenter alltså. Men de tre första är mindre att läsa till. Überstetzung kan man eg. väl inte läsa till. Wirtschaftspropädeutik och Landeskunde är ganska diffusa, lite svårt att läsa vad vi ska läsa. Det betyder att det inte blir så mycket läst kanske.
De två sista tenterna är däremot lite mer omfattande. Allmän språkvetenskapstenten är den tredje deltenten i kursen, och jag känner till läsningen till de föregående tenterna, och det är inte trevligt att läsa till dem.

Men jag får glädja mig åt att det inte ens är två veckor kvar. Och dessutom blir det julfest ordnat av studmiss, Åbo svenska samt KSÅA inkommande fredag.

Jullov, jullov, jullov.

Jag har ännu några funderingar kring jullovet. Jag hade tänkt ta tre veckor jullov åt mig, dvs börja en vecka senare än jag borde. Hoppas det funkar. Jag måste ärligt talat erkänna att jag inte klarar mig på ett två veckors jullov. Jag behöver tre! Jag är inte den som har haft mest skolarbete i hösten, men jag behöver ändå lite distans från stress.

Nåja, jag ska här nu sent på lördagskvällen ännu återgå till lite skolarbete. Imorgonmorn blir det gudsjänst i metsku. Helgens höjdpunkt.

2 kommentarer:

Hanna sa...

BRa att ta tid me Gud mitt under all stress. Kämpa på me all läsning! Gud välsigne dig i Åbo kära vän!

Hejafreja sa...

Om de tröstar dej så kommer ja att svettas med ASV nästa veckoslut ja o :D ses imoron på föreläsningen o sen e d så klart cirkelträning. o julfest på freda :) int mycket kvar, du orkar nog!