Sidor

onsdag, oktober 01, 2014

Besök i studiestaden Åbo

En stad som tidigare har framkallat så mycket stress och ångest hos mig, lockade mig nu. Senast jag befann mig i Åbo var i december, och då var det fortfarande i studiernas tecken. Jag hade inte trott att jag skulle besöka studiestaden så snabbt på nytt. Men när nu lillebror har flyttat dit och mina egna studier är avklarade, ville jag åka dit. Dels för att se hur lillebror har det, dels för att uppleva staden under sorglösare former. Den här gången såg jag verkligen fram emot att åka till Åbo. Kanske för första gången kunde jag helt fokusera på de goda sidorna med staden.

Lillebrors lya

Jag är tacksam för att lillebror har hittat ett ställe att bo på som han redan upplever som sitt hem. Fint var det, både inomhus och utomhus. (Han bor inte i det runda Ikituuri, trots att det figurerar i många av bilderna.)


Lägenheten har han redan hunnit fylla med det nödvändigaste. Följande bilder avspeglar ett stort intresse och huvudämnet (ett av mina biämnen). Kan ni gissa vilket?


Inte så svårt, litteraturvetenskap givetvis. Ska bli intressant att se vilka böcker dessa bokhyllor fylls med under hans studieår. Och kan ni gissa ett annat av hans intressen?


Rätt igen! LP-skivor (och musik överlag). Ett intresse han faktiskt delar med en hel del andra.


Studierna

Naturligtvis var vi tvungna att gå omkring i studiekvarteren. Även om jag själv upplevde studierna som onödigt stressiga är jag inte orolig över lillebrors situation. Jag vet ungefär vilka studier han har framför sig och det är de bättre delarna av de studier jag hade. Visst finns det kurser som är mindre intressanta, och kurser som är mer krävande. Men förhoppningsvis ska dessa väggar inte inge lillebror någon ångest.

 
 Staden

 Man kan väl inte säga annat än att staden är vacker?


Ruissalo 

Medan min vilja var att besöka centrum (och ta en tur via café Brahe), var Anders önskan att vi skulle plocka svamp på Ruissalo. Ekskogen där erbjuder många intressanta fynd. Hem kom vi främst med blek taggsvamp, men Anders tror att han hittade några specialiteter, såsom kastanjesoppen, som endast har hittats på några lokaler i Finland, samt gråkrämling, lustiga och sällsynta små figurer som växer som parasit på krämlor. Den fina svampen högst uppe till vänster i bildcollaget är förresten ärggrön kragskivling. (Den andra svampbilden har inte något med texten att göra.)


Församling och vänner

Även om många av mina Åbovänner hunnit flytta bort från staden, bor en hel del ännu kvar. Det fanns inte tid för oss att träffa alla, och att träffa alla enskilt, så vi bestämde oss för två tillfällen, där vi hoppades få träffa så många bekanta som möjligt - studentmissionens coffee and cake och metskus gudstjänst. Det var kul att se att både jag och Anders samt lillebror hittade många bekanta vid båda tillfällena. Speciellt under gudstjänsten blev jag omtumlad av insikten att jag känner så många fina människor i Åbo.

Nytt i Åbo

Efter att vi flyttat från Åbo har staden fått en ny bro, Biblioteksbron. Dessutom har ett avsnitt invid ån förnyats i och med att ett nytt stort höghus byggts. Vackert tycker jag!


Avslutningsvis

Vädret var det bästa tänkbara. Vi hann njuta av staden, skogen och människomöten. Jag återkommer gärna på flera sorglösa besök till Åbo, och önskar lillebror lycka till med de intressanta studierna han har framför sig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga bilder!! :) //sis

Bibbi sa...

Hurja bilder... Jag var å till Åbo i vikosluuti, eller rättari sagt Stockholm men spana in åbo liti på sundaan. Jag såg å Biblioteksbron å den va fin :)
Rolit att du trivdes i Åbo

Sofie sa...

Tack! :) Nämen Bibbi, var tu å tii! Häftigt! Hor mang paket kaffe kom du heim me dehär gangå?

Sara Krokvik sa...

Tråkigt att läsa att du inte hade trevliga minnen från Åbo-tiden och att du hade ångest då. Funderade faktiskt om vi talade om samma stad, då jag trivdes otroligt bra med både staden och studierna där....

Linda B sa...

Va trist att du förknippar Åbo med stress och ångest. Visst var d stressigt ibland, men Åbo gav ju så mycket mer roliga och fina minnen utöver studierna under åren där. Bättre stad skulle åtminstone jag inte ha kunnat bo under mina första vuxna år!

Sofie sa...

Åbo förde mycket gott med sig, goda vänner och min man. Det bästa var nog det sociala livet! Men mycket hände under första studieåret som gjorde mig stressad. Jag hade redan från första året en tanke om att jag ville ha undan studierna så snabbt som möjligt, och därför gjorde det mig oerhört stressad att jag i början av tredje studieåret fick reda på att mina studier skulle komma att räcka sju år. Då kunde jag inte riktigt njuta av studierna, utan planerade hela tiden hur jag snabbt kunde få undan kurserna. ... Men det var ju förstås främst min inställning som var problematisk. Jag kunde ju ha haft en rofylldare inställning och därmed gjort livet enklare för mig!