Sidor

lördag, oktober 18, 2014

Fotograferingen fortskrider

Vi befinner oss i Nedervetil, och därmed fick jag möjlighet att ta mig till en fors för att pröva mig på en fototeknik jag nyligen fick lite klarhet i, och som jag länge önskat kunna behärska. Ännu behärskar jag det heller inte. Andra bilden - där tekniken utövas - är för ljus. Dessutom har jag inget stativ, vilket man borde ha. Och jag skulle vilja experimentera mer med olika slutartider. Men jag är ändå nöjd och ivrig över att jag fick fram ett resultat! (Och jag tänker ignorera impulsen att be om ursäkt för att jag är novis.)
 
 

2 kommentarer:

Johanna G sa...

Ja du vet säkert att man ska öka på bländartalet, men ett annat tips kan vara att minska ISO-talet, så får du mörkare bilder. (Tänkte att man får säga sånt åt noviser utan att de tar illa upp :) )Å stenar eller andra fasta föremål brukar vara bra som stand-ins för stativ. Man kan å hålla kameran mot nåt lodrätt så får man ändå mer stadga än helt på fri hand.

Sofie sa...

Jag tar gärna emot tips. Är dock rädd att jag inte kommer ihåg allt, när jag ännu inte är så bekant med alla begrepp. Men tack i alla fall! :)