Sidor

söndag, oktober 05, 2014

En hemmamammas hobbyer del 4

Som studerande trodde jag att studietiden skulle vara den mest sociala tiden i mitt liv. Jag hade fått höra att det efteråt är betydligt svårare att få nya, goda vänner. 

Vilken tur att jag hade fel! Jag hade inte förstått i vilken fördelaktig position man befinner sig som förälder, när det kommer till att skapa kontakter. Efter att vi flyttat till Kvevlax har vi fått bekanta oss med många nya människor. Grunden är visserligen att vi tagit oss till församlingsmöten, men väl på plats har det hjälpt att vi har barn. Människor har haft lätt att börja prata med oss, och jag själv har genast fått kontakt med andra mammor.

Jag hade föreställt mig hemmamamman som en hemmaarbetande, isolerad kvinna. Men jag hade inte tänkt så långt att det finns många hemmamammor, som alla är hemma under dagarna och ibland faktiskt också har tid att träffa andra hemmamammor. I mammabarngruppen, lekparken och församlingen finns goda möjligheter att träffa andra mammor. Och vill man umgås hela tiden är det bara att börja bjuda hem folk. Liten diskhög och leksaker på golvet gör ingenting - alla är i samma situation.

Inga kommentarer: