Sidor

onsdag, oktober 15, 2014

Tidningstips

Jag brukar undvika att gå förbi storbutikernas tidningshyllor. Där finns allt för mycket man kunde tänkas vilja köpa. Men nu stod vi ändå där, och hem kom jag med en tidning. Det var inte jag som hittade den, utan min man, och till min förvåning tyckte han att jag skulle köpa den. Jag har läst en stor del av tidningen, och säger bara wow! Det finns tidningar som är bra och som innehåller många läsvärda inslag, men knappast har jag tidigare läst en tidning, där i princip alla reportage och artiklar intresserar mig (så här mycket)!

Tidningen heter Skriva, och sägs innehålla "intervjuer med de främsta författarna, insidertips från förlagen, råd från Författarförbundets jurist, guider om allt från intrig-strukturer till personskildringar, inspirerande krönikor, tävlingar och mycket mer". Numret jag läst innehåller just detta. Debutanter berättar om arbetet med den första boken, förläggare förtäljer vilka slags manus som intresserar dem, författare kommer till tals om olika ämnen kring skrivande, en lektör presenterar ett utdrag ur ett manus och de förändringsförslag hon gjort, varierande skrivtips samt svar på frågor om skrivande ges. Till och med annonserna kan vara av intresse för målgruppen!


Ja, och pricken över i:et var ju att numret behandlade det ämne som jag skrev om i min biämnesavhandling:


Den här tidningen kan jag rekommendera för litteratur- och/eller skrivintresserade. Tidningen utkommer sex gånger per år, lösnummerpriset ligger på 8 euro. Jag skulle inte rekommendera den om den inte vore bra!

Inga kommentarer: