Sidor

torsdag, oktober 02, 2014

Intressantaste möbeln

På besök hemma hos vänner dras jag i något skede automatiskt till bokhyllan. Den är nog hemmets intressantaste möbel. Full av kunskap, erfarenhet, inspiration och fantasi. Framför allt full av information om böckernas ägare.

I och med flytten till nya lägenheten blev våra böcker snabbt placerade ut i bokhyllan. Idag har jag ordnat upp dem. En stor del av våra böcker är fortfarande utspridda i våra föräldrars hem. De lär inte hitta sin väg till vårt hem innan vi köpt eget. (Eller innan föräldrarna hotar slänga ut dem.) Men en bokhylla har vi i alla fall. Skrämmande få romaner kanske en del tycker, men det har aldrig varit min grej att köpa romaner. Så, vad säger (en del av) vår bokhylla om oss?

Jag har haft lyckan att ärva och få många böcker. Det i sin tur innebär att jag inte hunnit läsa igenom alla jag har. Men det gör väl i och för sig inget. Jag hoppas att vår bokhylla (i framtiden -hyllor) ska få fungera som ett bibliotek - ett ställe där både vi och andra kan hitta pärlor att plocka fram och läsa i.

Inga kommentarer: