Sidor

torsdag, november 15, 2007

Fin studiedag

Idag har jag fått uppleva en fin studiedag, så som man önskar att en studiedag ska se ut, eller så som man önskar att hela studielivet ska se ut.


Såhär kan jag nu i efterhand berätta att dagsplanen såg ut:

- 9.30 vaknade (satte klockan och ringa på en sådan tid att jag fick sova exakt 9h)
- Därefter gjorde jag sånt man gör på mornar, t.ex. duschade och åt.
- Sedan var det väl tänkt att jag skulle läsa lite på fonetik, men nu kommer jag inte mera ihåg om jag fick något gjort.
- 13.15-14.45 hade jag grammatiklektion.
- 14.55-16.xx satt jag och åt och diskutera mina studier med Karin.
- Sedan lämnade jag in en bok och satt lite vid datorn.
- 17.10-19.30 satt jag i läsesalen och läste fonetik. Jag var inte 100% koncentrerad, men jag fick läst instuderingsfrågorna en varv igenom, så jag kände mig nöjd ändå.
- Sedan for jag för att möta två andra tyskastuderande och vi gick tillsammans till Bremen (någon form av bar). Bremen var väldigt mysig, och vi for dit, för någon hade ordnat ett tillfälle, så att man kunde träffa t.ex. tyska utbyteselever.

Att tala med Karin gjorde faktiskt gott. Hon har några års längre erfarenhet än jag, och hon gav mig fler infallsvinklar. Väldigt intressant att se vilka möjligheter det faktiskt finns. Och att sedan på kvällen få tala tyska var faktiskt skönt. Jag hann inte tala så väldigt mycket, men redan det lilla gjorde susen. Jag hade diskuterat med Karin det här med att fara utomlands ett år, och sen på kvällen kändes det redan som om jag var i Tyskland, jag menar "bar + alla talar tyska". Det såg nästan ut som en bild från nån gymnasies tyskabok. Väldigt idylliskt.

Vi talade också med en finlandssvensk pojke som var med i politiken här i studievärlden, och vi kom in på det här med att ha rötter nånstans, eller att känna sig rotlös. Jag har här i Åbo längtat ganska mycket till Österbotten, och i alla fall just nu känns det starkt som att jag vill tillbaka dit efter studierna. Jag bara undrar vilka arbetsmöjligheter det finns. (Jag måste tillbaka till Österbotten!)

Men ja, den här kvällen gjorde nog susen. Pinsamt nog måste jag erkänna att det här var första kvällen, som jag var ut och träffade lite nytt folk. Okej, i församlingarna har jag faktiskt träffat många nya. Och så har jag ju varit på cirkelträning. Men det här kändes mer internationellt och man fick träffa såna människor som man annars inte skulle stöta på. Väldigt roligt alltså!

Nu ska jag börja ställa mig och sova. Jag har en förmiddag full av fonetikläsning, men efteråt har jag äran att ta emot några helsingforsbor hit till oss. Borde kanske städa lite. Inte för att vi eg. har så råddigt (tycker jag, eftersom det iaf inte är lika råddigt som jag har där hemma i rummet i Österbotten), jag borde kanske kasta bort dedär frukterna som jag inte har hunnit äta upp i tid!:P

1 kommentar:

7ommy sa...

Alltså hu ha du helt tid o skriva såhär mycke ti bloggen när du gör sådär mycke??? Hela tiden i internet fa ju ti de att man läser dina inlägg... :D