Sidor

tisdag, november 06, 2007

Vad gör jag egentligen?

Eftersom jag för en gångs skull har tid att fundera: "Vill jag fara hem (till lägenheten), eller vill jag stanna kvar i datasalen?" så ska jag nu ta kort och uppdatera min blogg. Man vet aldrig när den dagen igen dyker upp när man inte alls har tid. Som t.ex. imorgon.

Jag har inget viktigt att berätta, men det KAN finnas de som undrar vad jag riktigt gör här i Åbo, så jag tänkte nu ge en liten beskrivning.

Jag vaknar på morgonen, i önskan att ännu få sova. Men nej, det är nog bäst att stiga upp säger förståndet. (Det är bra att ha lite förstånd ibland) Oftast är min bokompis Ina redan vaken när jag kommer upp, så jag hälsar på henne och är glad över att ha sällskap. Vi äter ändå sällan morgonmål helt på samma gång, så jag sitter ofta och läser något medan vid matbordet.

Nu före det blir alltför kallt cyklar jag ännu till skolan, och det tar 8 min för mig att cykla. (Om jag går tar det närmare 20 min.) Cykeln har jag under natten i en ganska trång förråddshall nere i höghusets källare. Jag sitter i medeltal 2,35 h på lektioner per dag under denna period. Observera att jag räknade i timmar och inte i lektioner. Pga vissa avvikelser från det normala i schemat valde jag här att för enkelhetsskull räkna i timmar. Hursomhelst så ser vi att jag inte spenderar så mycket tid på lektioner, speciellt inte i jämförelse med gymnasiet där man i värsta fall kunde sitta på lektioner 5-6 h om dagen (om jag minns rätt).

Mina lektioner består till största del av tyska lektioner. Hittills grammatik, näringsliv, översättning och sånt. Allmän språkvetenskap hör till ett ämne som inte går på tyska, utan som alla språkstuderande och logopeder måste gå. När den här kursen är över jublar jag!

Matrasten hör nog till den bästa delen av skoldagen. Då får man välja var man far och äta, och man får god mat för endast 2,35 euro. Gott bröd har de också ofta. När man studerar på tyska kan man lätt isolera sig från andra ämnens studeranden, och därför är matrasterna ett bra sätt att träffa andra ansikten.

Jag går ju också på lärarlinjen, och det innebär att jag under det här året skrapar ihop studiepoäng och kurser genom att studera på nätet. Det är inte så svårt, ibland t.o.m. intressant. Det här gör ändå att jag under våren kommer att ha mindre vanliga kurser och mer pedagogik, och jag undrar redan om jag kommer att bli socialt störd. Nåja, skämt åsido... jag kan alltid plocka mer vanliga kurser åt mig.

Sedan nångång under dagen cyklar jag hem. Ibland går cykelturen in via centrum, men jag far nog gärna hem om jag inte måste till centrum. Mina ärenden in till stan har ofta gått ut på att köpa något från Clas Ohlson, t.ex. hammare (tänk att jag har köpt en hammare!), sladd till adsl-boxen (detta hände igår) osv. Om jag vill handla mat kan jag göra det enkelt på väg hem från skolan. När jag kommer hem väntar ofta i hallen en ÖB på att få glädja mig.

Jag har ännu inte hunnit bilda mig vardagsrutiner utanför skoltid. Jag antar att när jag kommer igång, och när jag inte har mycket skolarbete, så kommer jag att springa på kristna möten, lite motionsaktiviteter och sen kanske slappa och umgås med vänner. Nu den senaste veckan har jag förvånansvärt bra börjat komma igång lite med alla dessa aktiviteter, förutom den att bara slappa. Om ni fortfarande undrar varför jag inte hunnit göra så mycket här i Åbo, så beror det på att jag inte varit så många helger i Åbo, jag har enadelt varit hemma eller i Israel. De helger jag varit här så har schemat bestått av skolarbete.

Så, kanske ni nu fått en bild av hur min vardag ser ut. Visserligen gör jag ibland andra saker, som springer (cyklar) till bibban, gör lite ärenden och sånt, men eftersom de inte hör till vardagsrutinen, så nämner jag dem inte desto mer.

Många säger att Åbo är en fin stad, och det är den säkert. Jag är själv bara kanske okoncentrerad och tittar inte så mycket runt mig när jag cyklar. Men jag och Hanna var på en cykeltur utmed ån ända till Åbo slott. Fastän det var kallt så njöt jag väldigt av utsikten den gången.

Inga kommentarer: